Hej,

    i betygsgrupper konkurrerar man vid ansökan till svenska högskoleutbildningar med Meritvärdet som är en siffra. Vilka betyg som bidrar till den siffran - kan man inte se och de spelar ingen roll för konkurrensen.
    Meritvärde är summan av ditt jämförelsetal + meritpoängen (om du har några meritpoäng). Det är inte obligatoriskt att ha merit(extra-)poäng och om man inte har dem blir ditt jämförelsetal = meritvärde.

    Jämförelsetal är detsamma som "snittbetyget".

    Du nämner fysik 1a. För särskild behörighet till sjuksköterskeprogrammet krävs det bland annat godkänt betyg i kursen Naturkunskap 2. I stället för nk2-betyget kan man ha godkända betyg i fysik1a, kemi1 och biologi1. Och så finns det fler så kallade "ersättningsmöjligheter" för nk2-kursen. T.ex om man har läst på VO eller NB så kan man ha behörighet vad gäller nk2 genom de kurser som ingår i de yrkesprogrammen.