Elev

    Hej Jag har fått examen och aldrig läst modernt språk så tänkte i början att läsa tyska 1-2 och 3 (utökade kurser) för att höja mitt meritvärde, redan fått 1/5 då läste matte 3 och engelska 7. Undrar kan man höja meritvärde genom att läsa persiska 1-3 (genom prövning) för att ha större chans och höja mitt merit? Eller det är bara tyska, franska och ryska som ökar merit? Märkte man får göra prövning i kursen persiska (modersmål) i Göteborg så tänkte göra där istället läsa tyska 1-3. Går det och göra det? Jag ska läsa till jurist och det krävs höga betyg. MVH

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej! Ämnet moderna språk ger meritpoäng från kurser på nivå 3. Du behöver inte göra prövningar i persiska 1 eller 2, eller i modersmål (persiska) utan mitt råd är att du gör prövning i persiska 4, alltså moderna språk (persiska)4. Om du får godkänt betyg i persiska 4 får du plus 1.0 meritpoäng och om du sedan innan har 1,5, så uppnår du på så sätt Max antal meritpoäng som är 2.5.

    • Elev :

      Tack för svaret. En till sak, får jag göra prövning i steg 4? Alltså behöver jag inte göra prövning först 1-2 och sedan 3-4?

    • Mikael : Inför en prövning behöver du inte visa upp några betyg. Det är ingen som frågar om du läst några kurser inom det ämnet som du vill göra prövning i, eller om du tidigare har gjort prövningar. Så, svaret är att du kan direkt anmäla dig till prövning i Persiska 4.
    • Elev :

      Ursäkta för att ställer massa frågor men sista frågan är: finns skillnad mellan modersmål och modernt språk? För nyss kollat att man antigen för prövningar i kurserna moderna språk 4 persiska och modersmål persiska 2 alltså finns inte modersmål persiska 3 eller 4. Det är mitt modersmål och därför har ingen aning vilket ska göra prövning i. Alltså modern språk persika 4 eller modersmål persika 2?

    • Mikael : Om du vill ha meritpoäng ska du göra prövning i Moderna språk därför att kurserna i ämnet modersmål ger inte meritpoäng och vilket modersmål du de facto har spelar i det fallet ingen roll.
    Läs alla kommentarer