Jennifer
    Jag går vård och omsorgsprogrammet på gymnasiet och har praktik på en vårdcentral. Nu undrar de om jag kan jobba hos dem (få betalt) denna och nästa vecka. Denna vecka har jag egentligen praktik hos dom men kan man få betalt även fast man har praktik? Alt sjukanmäla sig men vara där och få betalt.
    Nästa vecka är jag i skolan hela veckan, får man inte vara borta därifrån om det är ok från lärarna/man tar igen tiden senare? Och kan man annars sjukanmäla sig från skolan och vara på praktikplatsen istället och jobba (få betalt)? Eller är detta ”brottsligt”? Ligger bra till i skolarbetet osv så det är inget problem.
    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jennifer,
    det måste bli beslut som rektorn på din gymnasieskola får ta.
    Det finns inga fasta regler kring den situationen, som du beskriver, därför att ingen har "tänkt på att en gymnasieelev kan få erbjudande om att jobba i 2 veckor under skoltid".
    Lärarna får inte ge lov att "skolka", även om eleven ligger bra till i sitt skolarbete. Vid olovlig frånvaro på 4 timmar per månad blir du av med ditt studiebidrag från CSN. Går du lärlingsutbildning och får lärlingsersättning, blir du då också av även med lärlingsersättningen. Men det är säkert mindre pengar du förlorar genom att mista utbetalningar från CSN, jämfört med lönen du får på vårdcentralen.
    En svår situation ...
    Det är bra att jobba och tjäna pengar. Samtidigt är utbildning viktig och det är inte meningen att man ska missa lektioner eller praktik.

    Vi har tidigare fått en fråga om att få betalt av arbetsgivare på sin praktikplats; vi fick då svar från Skolverket (ca ett år sedan var det) att det är på de timmarna som man inte är praktikant som man får jobba och få betalt (exempelvis på kvällstid, på helger och under lov-veckorna). Förklaringen är den att på praktiken ska man utföra de moment som är kopplade till kursplanen under handledning (det är alltså skillnad mot att vara anställd och jobba).

    Du får gärna själv ringa till Skolverket och fråga. Det finns kanske detaljer i din fråga som kan avgöra vad skolverket svarar. Skolverkets upplysningstjänst har tel. tid idag, tisdag kl.13-15 och imorgon, onsdag kl.9-11. Tel.nr till Skolverkets upplysningstjänst är 08-527 332 00.

    Att sjukskriva sig och jobba när man är sjukskriven från skolan är "att luras"; det är inte ärligt och kan "bita dig i svansen" på olika sätt. Som behörig SYV får jag inte ge råd att eleverna luras. Men du gör givetvis som du själv tycker blir bäst. Om du är 18 år och är myndig, bestämmer du själv (du behöver inte fråga dina vårdnadshavare, men jag skulle fråga dem ändå - om ngt. går "snett" kan du behöva stöd från dina vårdnadshavare/föräldrar och andra familjemedlemmar, både ekonomiskt stöd och stöd på andra sätt). Som sagt, enligt "regelverket" bör du ansöka hos rektorn om att få vara ledig från skolan och invänta svar. Om rektorn svarar att du ej får ta ledigt från skolan för att jobba, då får du välja att tacka nej till jobb-erbjudandet eller att skolka och jobba.
    Vårdcentralen borde ju förstå och respektera ditt beslut i att du vill följa din utbildning och att du inte kan klona dig. Jag hoppas att Vårdcentralen kan ge dig jobberbjudande i framtiden, när du ej har förhinder i att arbeta, som t.ex sommarjobb.

    Vänligen
    ANNA