J

    Jag läser just nu på komvux då jag har samlat betygsdokument. Saknar 550 poäng då estetisk verksamhet och idrott inte får räknas med. Läser just nu 400 poäng denna terminen. Får jag läsa 400 poäng till nästa termin för att höja mina G? Är ju sista chansen för mig nu innan 31 juli 2021 då det inte längre går att få gymnasiebetyget annars. Tänker att jag får för många poäng, men man kanske kan välja de kurser man fått bäst betyg i (är redan godkänd i allt grundläggande annars) så har inga krav på kurser. Tacksam för svar! :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej J,
    datumet för "deadline" får att få ut Slutbetyget som du nämner, stämmer inte. Den ligger en månad tidigare. Det som gäller är: Fram till 1 juli 2021 kan du ha möjlighet att få ett slutbetyg utfärdat. Den möjligheten skulle ha upphört den 1 juli 2020, men på grund av förändringar inom komvux under coronakrisen har regeringen beslutat att förlänga möjligheten att utfärda slutbetyg från komvux.
    Att det efter det ej skulle gå att uppnå "gymnasiekompetens" stämmer inte heller. För att du redan nu och även senare kan läsa mot Examensbevis, som är standard sedan flera år (till Slutbetyget läser du på ett undantag).
    ***
    Ang.hur många kurser du kan läsa på komvux - kan vi tyvärr inte svara på utan måste hänvisa till komvux i din kommun. Det är mycket möjligt att komvux kommer utfärda ett slutbetyg för dig när du har uppfyllt kraven och inte kommer ge dig plats på fler kurser. Komvux har begränsade resurser och tyvärr måste svara PLATSBRIST på många ansökningar. :(
    Du har rätt att söka till komvux men om du får plats på kurser vet inte ens självaste komvux i din kommun. När ansökningsperioden är över, då tittar komvux på vem som sökt och vad som söktes och fördelar sina resurser. Och de som prioriteras är ju folk som saknar grundskolekompetens, alltså de som söker läsa svenska, engelska och matematik på grundskolenivå.