Emilia
    Hej!
    Jag undrar om man får söka till en kurs bara för att man är intresserad av ämnet? Jag skulle jättegärna vilja läsa kurser i engelska och svenska bara för att det är kul och att jag såklart vill bli bättre på det. Jag har redan läst 3 kurser var på både svenska och engelska när jag gick i gymnasiet. Men nu vill jag läsa mer.

    Jag undrar även om det finns kurser som är till för personer med diagnoser som Aspergers syndrom?
    Det känns som att man bara får läsa kurser för att man vill vidareutbilda sig.

    Tacksam för svar/
    Em

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    På gymnasienivå finns det tre steg i eng och tre i svenska,& du har läst dem alla. Vill du läsa samma kurser en gång till eller vilka kurser vill du läsa?

    alla får söka till komvux i sin kommun men man är lägre prioriterad om man inte har mål med att gå vidare till högre studier eller att man inte kan påvisa att man behöver läsa just den kursen för att få eller behålla ett jobb.

    ang.utbildningar, anpassade för personer med Asperger, så finns det några utbildningar på yrkeshögskola och på folkhögskola. Vilket yrke är du intresserad av? Se yrkespresentationerna på www.framtid.se

    Vi känner till De här anpassade folkhögskoleutbildningar, tryck här>>

    Det finns just nu sju yrkeshögskoleutbildningar anpassade till personer med funktionsnedsättning t.ex Yh kulturkommunikatör i Bollnäs

    Och Grafisk formgivare i Nyköping

    hela utbudet av yh ser du på www.yhguiden.se

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    den här sidan kan du läsa om de sju Yrkeshögskoleutbildningar som är specialanpassade för personer med funktionshinder. Här >> kommer du direkt in på den sidan.

    Bästa hälsningar & lycka till!

    ANNA