Karisma
    Jag går inte på gymnasium ännu, men jag är intresserad i det humanistiska programmet och jag vill välja kultur inriktningen om jag kommer in. Dock vill jag även lära mig latin, får man lära sug det om man valt kultur inriktning?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    se programplan för HU; du ser att kursen Latin 1 ingår inom inriktningen Språk men att 3 kurser inom ämnet Latin får läsas som programfördjupning (och det, oberoende av inriktning på HU), men att en kurs får läsas inom programfördjupning betyder endast att den får erbjudas av skolan, men inte att den kommer att erbjudas. Därför måste du fråga på de gymnasieskolorna som du vill söka till om de har för avsikt att erbjuda välja Latin på inriktningen Kultur på HU.

    Enligt våra uppgifter finns det 25 gymnasieskolor i Sverige som kommer ta in elever på HU/Kultur till hösten 2021.