Julia SYV på FrågaSYV

    hej Jack, den frågan får du "ta" med det lärosäte som det "gäller", alltså det lärosäte: högskola/univ. där du vill läsa den kursen.

    Det kan finnas många olika situationer: om du redan har läst kursen men den ingår i ett program och du vill läsa på heltid (t.ex för att kunna ha studimedel på heltid) - då kanske lärosäte kan erbjuda dig läsa en annan kurs i stället.

    Du skriver att du inte är "godkänd" i kursen; här kan de ansvariga göra bedömning att du Har eller inte har förutsättningar att klara den kursen... och utbildningsansvariga på olika lärosäten kan göra olika bedömningar.
    Någon automatisk rätt att läsa om en kurs på högskolenivå, i vilken man ej fick godkänt betyg, finns tyvärr inte.
    Det löser man från fall till fall "på plats".
    Om du inte får svar från lärosätet eller om du inte blir nöjd med svaret, kan du vända dig till UHR, Universitets- och högskolerådet eller till UKÄ, Universitets kanslersämbetet.
    Men börja med utbildningsansvariga på den institutionen där du vill "gå om" kursen, är mitt råd.

    Lycka till!

    vänligen

    Julia syv