Jasmin

    Hej, Jag har blivit antagen till fler utbildningar som gillar på nåt sätt!Det finns fördelar med högskolor samt Yrkehögskolor så undrar om man får tacka ja till fler utbildningar och testa vilken passar en bäst. Så att jag kan läsa en utbildning på högskolan och den andra på Yh.4Hur funkar med studiemedel då? Tack på förhand:)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    det finns inga förbud mot att läsa flera utbildningar samtidigt, om man blev antagen till alla dem utbildningarna! Här handlar det om tid och ork som du har (eller inte har). :)

    Studiemedel kan man få för heltidsstudier, men ej mer, alltså om man läser på mer än heltid får man ändå inte mer pengar från CSN  - för CSN är max vad de kan bevilja studiemedel för är studier på heltid. Studier på högskolenivå och på yrkeshögskolor är båda på "eftergymnasial nivå".
    I praktiken är det rimligt att kunna läsa på cirka 150% av studietakt, alltså en heltidsutibildning + en halvtidsutbildning samtidigt. Under kortare perioder kan man läsa 200%, två heltidsutbildningar eller fyra halvtidsutbildningar, är i alla fall vår erfarenhet (det finns några få studerande som klarade det med godkända resultat under en termin). Hur du ska "utforma" din ansökan om studiemedel till CSN - samråd med personal på CSN: kanske kan du söka studiemedel för alla de studier som du ska påbörja och meddela CSN sedan vilka studier du har hoppat av, men under alla omständigheter kan man ej få mer pengar i studiemedel än det som motsvarar "heltid", 100% studietakt.