RM97

    Hej Jag har fått studiebevis från gymnasiet och nu läser jag kurserna via komvux och kommer att få min examen antigen i december eller januari. Men jag tänkte läsa även andra kurser och ersätta de med de kurserna som jag fått lägsta betyg i och sen få examen är det okej och göra det? Eller tycker ni rektorn kommer och tacka nej då jag har redan läst kurserna och om jag vill höja dem så måste jag göra en prövning? Tycker det tar tid då man inte kan göra mer än två kurser per termin därför tänkte läsa andra kurser via komvux trots att jag redan fått betyg i 2500 p och sen ersätta dem och få min examen med högre betyg . Vad tycker ni då?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anonym,
    för examensbevis från komvux krävs 2400 betygsatta poäng men kursen Idrott och hälsa 1 får ej ingå.
    Om du redan har alla de betyg du behöver för att ta ut examensbevis kan komvux neka dig plats på fler kurser utan kan svara att du redan nu får/kan/bör ansöka om att få ut examensbevis. Du får göra ansökan till alla kurser som du vill läsa men komvux kan, som sagt, svara PLATSBRIST eller att du inte tillhör de prioriterade målgrupper och får därför inte plats på kursen/kurserna. Du får göra ansökan till varje ny start för varje kurs på komvux - ingen kan förbjuda dig göra ansökan, men komvux kan varje gång svara att du inte kommer att antas. Det finns kurser som är Obligatoriska och måste ingå i examensbevis från komvux, så man får inte ta precis "vilka som helst" kurser i examensbevis från komvux.
    Vi rekommenderar göra studieplanering tillsammans med SYV på komvux.
    Vad gäller prövningar, så får du, som inte är gymnasieelev, göra prövningar i alla de olika städer/kommuner. Prövningsbetyg får ingå i examensbevis.