Volodymyr
    Hej! Håller på just och försöker fixa till mina betyg inför framtida universitetsstudier och befinner mig just nu i ett litet dilemma. Som det ser ut nu har jag ett snitt på över 18p utan merit, men jag läser 2700p. Från vad jag förstått ska jag i denna situation kunna markera två av kurserna jag läser (2st 100p kurser), som utökade. I mitt fall råkar de två sämsta kurserna vara kemi 2 och fysik 2. Då är min fråga om det är möjligt att markera dessa kurser som utökade kurser? För att om detta inte går hamnar jag i position där jag måste välja bort två kurser som jag har A i, vilket skulle dra ner på mitt betyg och känns otroligt onödigt.

    Tack på förhand!
    • Anna : Vilken inriktning på NA läser du? natur eller samhälle?
    • : Jag vet inte, men jag har för mig att p.g.a. att skolan inte hade resurser nog blev alla tvungna att läsa NaturNatur.
    • Anna : Det är inte eleven, utan SYV - som på förhand, innan kursen påbörjas, skriver in i elevens Studieplan att just "den här kursen" kommer att läsas som en U-kurs.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    se i Programplanen för NA här >>

    om du har betyg i Geografi 1 och Samhällskunskap 2, kan du "låtsas" att du läste Samhäll-inriktningen men har du inte gjort det, då är det endast Natur-natur som är "kvar" och på natur-natur är fysik 2 och kemi 2 - obligatoriska kurser och kan därför inte vara U-kurser (utökade).

    Dessutom är det enligt reglerna så att det i din Studieplan bör framgå (innan en kurs påbörjas) att en kurs kommer att läsas som en U-kurs.

    Om din skola följer reglerna, så är det bestämt sedan länge - vilka kurser som blir markerade med "U" i ditt Examensbevis.

    bästa hälsningar

    ANNA