Hej Hadi,

    meritpoängen för Matematik får man Om man har godkända betyg i Högre kurser än "din högskoleutbildning" kräver, t.ex om du söker till psykolog, socionom eller arbetserapeut, då kommer du inte få meritpoäng för matematik 2 (därför att de programmen kräver, för särskild behörighet, godkänt betyg i matematik2), men om du söker till juristprogrammet, konstfacket eller kurser på högskolor/universitet, som inte kräver matte-kunskaper, då får du + 0.5 i merit för godkänt betyg i matematik 2.

    Det är alltså Vilken utbildning på högskola/universitet som du söker till, som avgör vilka mattekurser som kommer ge dig meritpoäng. Läs gärna även på gymnasieguiden.se/informeras/merit