Lana
    Nu när jag snart ska börja på gymnasiet undrar jag om jag får merit poäng för att läsa hemspråk istället för spanska? min syster fick meritpoäng för att ha läst hemspråk men är det fortfarande samma regler? och finns det några nackdelar med att välja hemspråk istället för spanska?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Lana,
    du skriver inte om du menar läsa hemspråk /Modersmål/ i stället för Spanska på grundskolan eller på gymnasiet?
    Det är olika regler som gäller på grundskolan och på gymnasiet. Sedan spelar det också roll VILKET GYMNASIEPROGRAM som du söker till - det är olika för olika gymnasieprogram.
    Var god återkom med uppgiften om du är intresserad av att veta hur Mtv /Meritvärde/ räknas vid ansökan till gymnasiet
    eller
    om du vill veta vilka regler som gäller vid ansökan till högskola/universitet (Meritpoängen gäller vid ansökan till svenska högskoleutbildningar - med vissa undantag, t.ex. Handels i Stockholm erkänner inte Meritpoäng och detsamma gäller utbildningar utomlands och yrkeshögskoleutbildningar).
    Bästa hälsningar och vi hörs!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Peter SYV på GymnasieGuiden
    Hej Lana, om du menar Meritpoäng vid ansökan till högskola/universitet så får du INTE Meritpoäng för Modersmål. Reglerna kan du läsa här: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser
    Om du menar Mtv /Betygspoäng som utgör Meritvärde/ vid ansökan till gymnasiet, då kan det vara fördelaktigt att ha betyg i Modersmål (men inte i stället för Moderna språk).
    Vid ansökan till gymnasiet är det 16 bästa betyg som ingår i Mtv + MODERNA SPRÅK (som den 17-de ämnet) - och i fall man har högre betyg i Modersmål än i något annan ämne, förutom Moderna språk, vinner man på det /Mtv blir högre/.
    Hör av dig om du vill ha en mer detaljerad förklaring.
    Vänligen
    Peter SYV