Martin
    Hej

    Jag går naturprogrammet och vill gärna få 2,5 i merit. Man kunde få meritpoäng i vissa individuella val, matte5, franska4 och engelska 7. Men jag fick höra att man kunde ta matte 5 som programfördjupning och ändå få meritpoängen. Stämmer detta? För att jag valde bara engelska 5 som meritpoängsgivande individuellt val.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Martin!
    Om kursen läses som Programfördjupande eller som individuellt val eller om det är en obligatorisk kurs på ditt program - spelar ingen roll vad det gäller att få Meritpoäng.

    Jag tror du menar Engelska 7 (och inte Engelska 5) när du skriver att du "valde meritpoängsgivande individuellt val". Engelska 5 är en obligatorisk kurs på alla gymnasieprogram och man väljer därför inte den. Dessutom så inom "engelska" är det enbart eng7 som ger Meritpoäng (1.0 i merit men det förutsätter att man får godkänt betyg, E eller högre + att man inte redan, på andra sätt, har 2.5 i Merit - som är max).

    Du skriver att du går "naturprogrammet" och här undrar jag om det är Naturvetenskapsprogrammet http://www.gymnasieguiden.se/program/NA
    eller
    Naturbruksprogrammet http://www.gymnasieguiden.se/program/NB
    du går.

    Du nämner "matte5, franska4" i din fråga. Moderna språk 3 och 4 ger meritpoäng. Det är enbart om Moderna språk 3 krävs för särskild behörighet till den utbildningen du vill söka på högskola, som den kursen inte ger meritpoäng och då är det enbart för Moderna språk 4 som du får Meritpoäng.
    Mattekurser kan ge Meritpoäng från Matte 2 - beroende på vilken särskild behörighet som krävs.

    Reglerna kring Meritpoäng kan du läsa här: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Bästa hälsningar
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare