Oskar
    Hej, jag har läst Engelska 7 och därmed fått 1 av 2,5 meritpoäng. Jag har också läst Spanska 1 och 2. Om jag nu efter gymnasiet skulle läsa Spanska 3 & 4, skulle jag öka mitt jämförelsetal med 1,5 poäng?

    Om jag har 15 i jämförelsetal, och sedan får C i både Spanska 3 & 4, skulle det sluta med att mitt jämförelsetal blir 16,5? (15 + 1,5)

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Oscar!
    du får meritpoäng om du får godkända betyg i komvux-kurser som ger meritpoäng, t.ex Spanska 3 och 4 (moderna språk 3 och 4).
    Till högskoleutbildningar i Sverige söker man med sitt Meritvärde som är summan av Jämförelsetalet + meritpoängen.
    Om ditt jämförelsetal=snittbetyget är 15.0 och du även har 1 meritpoäng för eng 7 + får 1,5 meritpoäng för mod.språk 3och4 blir ditt meritvärde 17.5.
    Betyg i Kurser som ger meritpoäng kommer även räknas in i ditt jämförelsetal, därför vinner du på att ha så höga betyg som möjigt. Exempel: skulle du få B i stället för C i spanska 3 och 4, kommer ditt jämförelsetal höjas med cirka + 0.2 och blir med det 15.2, så ditt meritvärde blir i så fall 17.7.
    Med det högre meritvärde som du får genom komplettering (t.ex om du läser kurserna på komvux eller gör prövningar efter gymnasiet) kommer du prövas i BII, kompletteringsgruppen. Samtidigt prövas du även i BI, direktgruppen (med det lägre meritvärde som du hade innan du kompletterade).

    • :

      Tack för svar!

      Jag har kollat på det tekniska basåret på Chalmers. På antagningspoäng.se står det att BII kravet är 1 poäng mindre än BI, vilket är konstigt eller? Samtidigt är dessa poöng från HT2016.. så hur ska man veta egentligen vad kraven är?

    • Julia : Men "kraven" menar du antagningsgränser, alltså hur högt meritvärde som ger plats på utbildningar?
    • : Ja exakt. Det står att BI = 16.30 och BII = 15.36. När man sedan trycker på utbildningen står det att det är från HT2016.
    • Julia : Antagningsgränser uppstår i konkurrensen. Ingen bestämmer på förhand vilka meriter som kommer ge plats. Antal utbildningsplatser ställs mot de behöriga sökande med de meriter som sökande har och så ser man sedan hur det blev. ... Att antagningsgränsen i BII är lägre är ovanligt men förekommer; det blir så om ett mycket stort antal söker i BII alltså många sökande har kompletterat, men att de inte uppnådde så högt merit i alla fall. Ingen vet vilka meriter som kommer ge plats i framtiden. Vi rekommenderar att försöka uppnå så högt meritvärde man kan + att även göra högskoleprovet.
    • : Okej. Det blir svårt att veta någorlunda om den listan var senast uppdaterad 2016. Om det inte finns någon annan sida med antagningspoängstatistik? Då är det kanske inte lönt att ta spanska 3 & 4 i hopp att komma in.
    • Julia : Antagningsgruppen på lärosätet bör kunna ge dig senaste antagningsstatistik. Kontakta antagningsgruppen. Tanken med att lära sig mer inom språk är att det är bra att kunna fler språk, vilket kan vara fördelaktigt för dig i olika situationer senare i livet. Det är inte endast för meritpoängen som man läser språk! :)
    • Anna : I BI, direktgruppen låg gränsen under antagningen till Höstterminen 2020 på 15.99 och i BII, kompletteringsgruppen - på 15.79.
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    Antagningsstatistik för TEKNISKT BASÅR (Chalmers tekniska högskola) på www.studera.nu som är lärosätenas gemensam webbplats säger följande:
    I BI, direktgruppen låg gränsen under antagningen till Höstterminen 2020 på 15.99
    och i BII, kompletteringsgruppen - på 15.79.
    Resultat på högskoleprovet (HP) som krävdes då var 1.05.
    Antagningsgränserna för föregående antagningsomgångar - alltså antagning till HT19 och HT18 var något lägre.