Elev

    Hej! Jag går första året på gymnasiet och tar sambeteende. Planerar på att bli psykolog sen, efter gymnasiet, vilket är typ ganska svårt med värsta höga meriten. Därför tänkte jag försöka få de där extra meritpoängen från Engelska 7 och Moderna språk. På samhällslinjen är ju Moderna Språk 3 obligatoriskt, och enligt det jag hört gills inte extra meritpoäng på den kursen då. Så då behöver jag ta både Moderna Språk 4 och 5. Men andra säger att Moderna språk 3 gills visst och att jag bara behöver ta Moderna språk 4 för att få 1,5 meritpoäng. Vad gäller?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Ava,
    SA är två kurser i ämnet Moderna språk eller Modersmål - obligatoriska. Många elever på SA läser moderna språk 1 och 2 eller moderna språk 1 + mod.språk1 (i två olika språk, t.ex i Italienska 1 och Danska 1), eller läser kurserna inom ämnet modersmål vilket är möjligt om eleven har ett annat modersmål än svenska.
    Vid ansökan till psykologprogrammet där moderna språk inte krävs för särskild behörighet får du 0.5 meritpoäng för godkänt betyg i mod.språk 3 och 1.0 meritpoäng för godkänt betyg i mod.språk4.
    Men om du söker till högskoleutbildning där mod.språk 3 krävs för särskild behörighet, t.ex utbildning till Språklärare, då får du inte meritpoäng för mod.språk3 (för att den kursen krävs för särskild behörighet till den högskoleutbildningen).