Jag är en elev

    Hej, får man meritpoäng av persiska 3 som moderna språk? Vad är skillnaden mellan att få ett A i en kurs som ger meritpoäng och att få ett E i samma kurs? om jag förstår rätt meritpoängen sänks inte oavsett vad man får få betyg. Men påverkas jämforelsetalet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Petra. Du får gärna läsa info på gymnasieguiden.se/merit - där det bl.a framgår att moderna språk 3 ger +0.5 meritpoäng. för att få meritpoäng räcker det med godkänt betyg, alltså E, men eftersom det betyget räknas även i ditt jämförelsetal, så blir det mer eller mindre höjning, totalt sett. Varje språkkurs är á 100poäng och skillnaden mellan E och A blir "plus-minus" +0.4. Om man har A betyg i en 100p.kurs eller E blir jämförelsetal 0.4 högre eller lägre. Meritpoängen plussas på efter det att man vet vilket jämförelsetal/snittbetyg man har.
    Persiska 3 är en kurs inom ämnet moderna språk och ger med det meritpoäng inom mod.språk.

    • Jag är en elev :

      Tack för ditt svar! Jag gjorde prövning på persiska4 och fick B. Så det har 1 meritpoäng men vad kommer hur mycket kommer betyget höja mig?

      Jag har dari som modersmål. Om jag gör prövning på det kommer jag få meritpoäng?

    • Anna : För moderna språk 4 (godkänt betyg eller högre) får du + 1.0 meritpoäng. För att kunna svara om den totala höjningen, måste man veta vilket jämförelsetal du har innan betyget i mod.språk 4 (eller i en annan kurs som ger meritpoäng) ska räknas in. .. Kurser i ämnet Modersmål ger inte meritpoäng. för att få meritpoäng ska det vara MODERNA SPRÅK på nivå 3 eller 4. Vilket modernt språk det är - spelar ingen roll. :)
    • Jag är en elev :

      Hejsan,

      Jaha ok, så jag kan göra prövning på dari3 och få 0,5 meritpoäng trots att det är mitt modersmål. Jag har 18.43 som jämförelsetal med 1 meritpoäng från matte5. På modernaspråk 4 fick jag B men hur ändras jämförelsetalet om jag hade A ?

    • Julia : Om du har Jämförelsetal (snittbetyget) på 18.43 och meritpoäng för matte 5 som inte är inräknat, då blir ditt meritvärde 18.43 + 1.0 = 19.43. Jämförelsetal på 18.43 ligger på nivån "mellan B och A i alla kurser, lite närmare B än A", därför kommer B betyget (ett nytt betyg) sänka jämförelsetalet lite grand och A betyget höja det. Sedan lägger man på meritpoängen både för matte 5 och för moderna språk, och får fram MERITVÄRDE.
    • Jag är en elev : Hur många meritpoäng kan man få från Moderna språk?
    • Anna :

      Max antal meritpoäng för moderna språk är 1,5. Du får gärna kika på info på gymnasieguiden.se/merit

    Läs alla kommentarer