Ahmed

    Hej! Jag läser en kurs på hermods som ska sluta denna vecka och jag kommer inte att hinna bli klar med alla uppdrag. Och jag vet att kursen avbryts direkt efter sista dagen. Så kommer jag att få F betyget när kursen avbryts eller ingen betyg alls? Jag menar jag behöver ha bara 100 poäng även om jag har F på den. Och kan det påverka min studiemedel för dem andra kurser som jag kommer att läsa på nästa period? Även när jag har inte fått något studiemedel för denna kurs som jag kommer inte att klara men har fått för andra kurser? Och behöver jag meddela CSN om det som har hänt med denna kurs eller har dem ingenting med det och göra för att jag fick inget studiemedel för den? Tack på förhand.

    • SYV-besökare : Det brukar ofta vara så att läraren sätter betyg om den studerande har deltagit i minst halva kursen. Innan dess finns det ofta inte underlag för att sätta betyg; men efter halva kursen anser ofta lärare att underlag finns - och betyget därför sätts; om det sedan blir icke-godkänt/F betyg eller högre betyg, är en annan fråga... här beror det på vad läraren anser om elevens kunskapsnivå vid datum för betygssättningen.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ahmed; om du får betyg och i så fall Vilket betyg eller inget betyg på en kurs - kan endast din lärare svara på... detta för att i fall Läraren anser att hen har TILLRÄCKLIGT UNDERLAG för att kunna sätta betyg, då sätter hen betyg. Om Läraren anser att hen ej har tillräckligt underlag för att sätta betyg - då blir det inget betyg.

    Blir det inget betyg, får du inte de där 100 poängen.
    Blir det F-betyg - då har du 100 poäng betygsatta med F.

    Ang. studiemedel
    Det är en fråga till CSN. Reglerna är många och krångliga. Det är inte vi här på fråga SYV som hanterar frågor om studiestöd, som t.ex studiemedel.
    Allmänt gäller: CSN kan få uppgifter från din skola ang. vad du läser, när, i vilken omfattning och vilka betyg du får.
    Ang. beslut som CSN fattar ang. bevilja eller avslå studiemedelsansökan för dig för nästa period - så är det många olika faktorer som påverkar, bl a ska man i grunden ha "principiell rätt till svenskt studiestöd"; man ska också ha "veckor kvar"; man ska också ha uppvisat tillräckliga studieresultat för föregående perioder med studiemedel; och man får inte ha "förfallna skulder" /dvs om man skulle ha betalat tillbaka till CSN men inte har gjort det - kan CSN fatta beslut om avslag på den grunden/.

    Sammanfattning
    Vi på Fråga SYV kan tyvärr inte ge dig svar på dina frågor; jag förklarade - ovan - vem som kan ge dig svar på dina frågor.

    Bästa hälsningar
    ANNA