Hej Monira,

    Om du kommer in på en utbildning som är studiemedelsberättigad, då borde du ha rätt att få studiemedel. Men det är finns begränsiningar i bl.a "antal veckor". På gymnasial nivå får man studiemedel i max 120 veckor, 3 år.
    På eftergymnasial nivå - i max 6 år.
    Du kan också kontakta CSN och fråga vad som gäller just för Dig, i den situation du befinner dig.
    Jag antar att du har Principiell rätt till svenskt studiestör (om du nu får studiemedel, då har bedömning gjorts att du i princip har rätt till studiemedel); sedan måste man läsa på minst halvtid för att kunna få halva studiemedel. Läser man på lägre fart än halvtid, har man inte rätt till studiemedel.
    Du måste också komma in på ngn utbildning som är Studiemedelsberättigad för att om man inte har ngn studieplats, då kan man inte studera och då kan man inte heller få pengar för att man studerar (studiemedel).
    Kontaktuppgifter till CSN finns på csn.se/kontakt
    Vänligen
    ANNA