Anna
    Hejsan!

    Jag ska till hösten börja årskurs två i ekonomiprogrammet och undrar om man får välja själv vilka kurser man vill läsa? Eller måste man följa skolans kursupplägg? Kan man inte anpassa den efter sig själv?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Alice,
    jag läser i din fråga att du önskar större valfrihet vad det gäller kurser på gymnasiet. Jag förstår din önskan & vet att det finns en hel del gymnasieelever som funderar på samma sätt som du gör.

    Jag kommer i mitt svar förklara reglerna så som de ser ut idag & följande gäller:
    man måste i stort sett följa den så kallade "programstrukturen" på det gymnasieprogrammet som man går på. Alla gymnasiegemensamma & programgemensamma kurser är obligatoriska.

    Det som man väljer själv är följande:
    1. inriktning på programmet /bland dem, som erbjuds på din skola/;
    2. 200 poäng inom Individuellt val;
    3. temat för Gymnasiearbete, 100 poäng;
    4. man kan be att få läsa "en utökad kurs", 100 poäng - om man behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning;
    5. kurser inom Programfördjupningar, på Ekonomiprogrammet är det 300 p.

    Angående 200 poäng Individuellt val och 300 poäng Programfördjupningar, titta in här http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/EK.pdf (Se vilka kurser som finns inom Programfördjupningar på Ekonomiprogrammet & längst ner till höger ser du - Garanterat valbara kurser). Din skola måste ge dig möjlighet att välja 200 poäng av dem kurser som är garanterade, men ofta har man, som elev, mycket större valmöjlighet. Du får i princip önska dig vilken kurs som helst av dem, som finns på din gymnasieskola men det är inte säkert det går att ordna "det praktiska" kring detta. Det största problemet kan bli att undvika schema-krockar (att du inte får flera ämnen på schemat samtidigt).

    Om vi lägger ihop alla de valbara poängen, så blir resultatet att du väljer upp till en fjärde del av din gymnasieutbildning /och detta bortsett från att du även väljer inriktning inom programmet/ - på så sätt gör du din gymnasieexamen lite till "din egen", i alla fall med din personliga "touch".

    Jag förstår att det kanske inte är det svaret du får nu, som du hoppades på. På ett sätt, så förstår jag dig mycket väl & håller med dig om att större valmöjlighet skulle vara önskvärt. Å andra sidan, så ser jag alla de praktiska hinder både under gymnasietiden och även efteråt (om alla elever plockar fritt vilka kurser de vill på gymnasiet, blir det omöjligt för arbetsgivare och för anordnare av högre utbildningar - såsom yrkeshögskole- och högskole/Universitetsutbildningar att bedöma de sökandes förkunskaper).

    Jag tycker att du ställde en mycket intressant och viktig fråga, som säkert intresserar väldigt många personer, som på olika sätt berörs (gymnasieelever, lärare, föräldrar, arbetsgivare m fl).

    Önskar dig en mycket fin fortsättning på sommaren!
    Återkom gärna om du har fler frågor.
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare