Maher

    Hej! Jag tänker göra ett studieavbrott från det program som jag läser nu i Högskolan. Så det som jag har läst att ifall man har bra eller rimliga skäl till varför man inte kan fortsätta studera så får man ta studieavbrott med platsgaranti i programmet och ifall man inte har så blir det utan platsgaranti. Min fråga är, oavsett skäl, kan man då (när man får studieavbrott) ansöka något program på antagning.se som vanligt efter ett år till exempel eller blir det andra villkor för personen som har gjort studieavbrott? För mig har jag börjat studera i den här terminen på högskolan så det är nu min första termin. Tack på förhand!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Maher,
    alla får söka alla utbildningar som de vill gå och om de är behöriga - konkurrera om studieplats. Och detta oavsett vilka utbildningar de läste förut, om de gjorde avbrott eller vad som hände, för övrigt. Undantag: gymnasiala kurser på komvux kan bli svårt att komma in på om man börjar läsa och gör avbrott men även här om man har "bra orsaker" till varför man gjorde avbrott, så kan man ändå få plats på samma kurser.
    Ansök om uppehåll med platsgaranti. Och oavsett om du får den beviljad eller inte så får du söka vilka utbildningar du vill och om du är behörig och lyckas konkurrera in dig på en studieplats, då blir du antagen.

    Liselotte