Hamid
    Hej,

    Jag vill komplettera tre ämnen med prövning. Jag undrar därför ifall jag kan söka till flera prövningar under samma datum. Det står att varje kurs man kompletterar tar 5 veckor om man läser 100% och jag har då valt att göra prövningar i två ämnen under samma period dvs februari till Maj, är detta möjligt eller måste jag välja en annan prövning för en annan period som maj till augusti t.ex?

    Tack i förväg

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hamid.

    De som inte är gymnasieelever får göra prövningar i hela Sverige, i alla de olika svenska städer/kommuner. Det finns, enligt vad jag vet, inga generella bestämmelser på antal prövningar som man kan genomföra under en viss period. Enskilda kommuner försöker ibland begränsa på olika sätt pga det är både lärarbrist och det är dyrt att erbjuda prövnignar (prövningsavgift täcker inte de faktiska kostnader som uppstår i samband med prövningar). Om du vill göra många prövningar under kort period, kan du se om du kan anmäla dig i flera olika städer/kommuner. Angående "fem veckor" per 100p.kurs så gäller det när man studerar (läser) kursen. En 100poängs kurs läser man på heltid på fem veckor. När man förbereder sig till prövningar får man spendera hur lite eller hur mycket tid man vill, det väljer du själv.

    • Hamid : Om jag då väljer att läsa två olika kurser heltid under samma period men i två olika kommuner/städer, kommer prövningarna inte ske på samma dag? Liksom kommer jag inte behövva göra prövningarna på samma tid eller liknande?
    • Julia : Man läser inte kurser inför en prövning. Man förbereder sig genom självstudier. Se datumen för prövningarna. Anmäl dig till till samma datum, utan till olika datum om du ska anmäla dig - och det gäller samma kommun eller olika kommuner. Även i samma kommun kan flera olika prövningar ske samma dag. Det är ditt ansvar att anmäla dig till rätt datum, så att du inte ska behöva "klona dig" och delta i 2 olika prövningar samtidigt.