Rosa Fabiola

    Hej! Jag har varit antagen vått studera engelska 5-6 för att komplettera min grundläggande behörighet i Sverige, eftersom jag har utländsk studier. Jag har ansökt på en yrkeshögskoleubildning men står jag som reserv på den (i början var jag 15, men det ser ut att man avancerar snabbt), så jag ska börja den 17:e augusti med engelska 5 och det står i yh skola att det finns möjlighet i slutet av september att vara antagen, även lite senare. Så jag vill veta om ni kan förklara om detta kan påverka om man ansöker gör r CSN bidrag, och om det går faktiskt bra att kunna läsa båda två samtidigt. De engelska kurser är 5 veckor varje, så det ska inte ta så lång tid I a f. Tack I förhand för hjälpen, och hoppas att jag kunna uttrycka min själv bra för att ni förstår vad jag menar.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Rosa!
    Det finns inga förbud mot att läsa på komvux och på yrkeshögskola samtidigt.

    Studieekonomi (frågan om studiemedel från CSN)
    Om du läser gymnasiala kurser engelska 5 på fem veckor och sedan engelska 6 också på fem veckor - då läser du 10 veckor på heltid (även om du läser på distans). Så, om du uppfyller de övriga villkor (bland annat har Principiell rätt till svenskt studiestöd) borde du kunna få ett positivt svar på din ansökan om studiemedel för de 10 veckorna.
    Yrkeshögskolestudier: vi vet ännu inte om du kommer bli antagen till yrkeshögskoleutbildning. Om jag förstår dig rätt, står du i RESERV.

    Allmänt gäller
    Man kan inte få studiemedel för mer än endast heltidsstudier. Alltså, även om man läser på mer än heltid, får man max studiemedel (gäller både bidrags- och lånedel) för "endast" heltid. För övrigt, kan du även ställa frågor till personal som jobbar på CSN.