A
    Hej! Jag funderar på att gå på komvux i 6 månader efter gymnasiet och skriva prövning i några ämnen för att höja mitt snittbetyg. Jag skall skriva prövning i bland annat spanska 4 (som de ej hade på min skola) för att få mina 2,5 meritpoäng. Jag har alltså läst spanska 3 som ger mig 0,5 mp och läser jag vidare till steg 4 får jag 1 helt mp i spanskan. Jag även läst Matte 2 vilket ger mig 0,5 mp (om jag läser på juristprogrammet, vilket finns i mina tankar) och engelska 7 som ger mig 1 mp. Sammanlagt blir det 2,5 mp. Nu till min fråga som handlar om komvux, kommer jag att få studiebidrag under tiden som jag skriver prövningar, eller hur ligger det till?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Det är skillnad på att läsa kurser på Komvux eller göra Prövningar.

    Prövningar gör man på sin fritid, räknas det som. Förbereder sig genom självstudier (också det på sin fritid) och så är det inte gratis: en prövning kostar i dagens läge 500 kr.

    Om man läser på Komvux, dvs deltar i undervisningen - då kan man i vissa fall ha rätt till Studiestöd. Här spelar det roll hur gammal man är och studieranas omfattning. Innan 1 juli det året man fyller 20 år, har man inte rätt till Studiemedel utan enbart till Studiehjälp och då måste man läsa på heltid, annars har man inte rätt till studiestöd.

    Från 1 juli det året man fyller 20 år, har man rätt att ansöka om Studiemedel för studier på Komvux. Då kan man få halva studiemedel för halvtidsstudier eller 75% av studiemedel för studier på mellan 75% och heltid eller hela studiemedel om man läser på heltid eller på mer än 100%.

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare