In
    Hej!

    Jag har en kille som går 2:an på gymnasiet. Han vill tenta av sin mattekurs för att den är för lätt för honom. Jag undrar då till vem han ska vända sig och hur det fungerar på skolan. Har elever rätt att tenta av kurserna? Behöver man betala för det?

    Tack så mycket på förhand.

    2 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, medan man går på gymnasiet behöver man inte betala för att tenta av kurser. Sonen bör prata med Syv eller rektor på skolan som ansvarar för och beviljar prövningar. /Lena, Syv
    Lotta SYV
    Att tenta av en kurs på gymnasiet brukar kunna funka, det kallas prövning och olika gymnasiskolor har olika rutiner för hur de hanterar prövningar.

    Vill man pröva i en kurs kan man börja med att prata med berörd lärare i ert fall Matematikläraren, man kan ockå prata med mentor om detta. Ibland behöver man fylla in en särskild blankett som finns på skolan och ibland har skolorna särskilda prövningstillfällen.

    Kontakta skolan.

    Lycka till!// Lotta