lisa
    Hej! Jag går första året på gymnasiet. Vi har prov nu på onsdag och fick reda på det förra onsdagen, alltså 1 vecka innan provdagen. Dessutom har vi prov på 3 kapitel, vilket motsvarar 108 sidor om jag ska vara helt exakt. Är det okej att göra så mot oss elever? Man hinner liksom knappast komma ihåg 1 kapitel på 1 vecka. Får panik, har inte sovit bra dom senaste nätterna pga att jag suttit uppe och pluggat. Vet inte hur jag ska göra...
    • : Hej, Lisa!
    • : Jag förstår att det kan vara ganska frustrerande att få veta om att man ska ha prov en vecka innan själva provdagen, en fråga bara. Går du på gymnasiet eller grundskolan?
    • : eller oj ser nu att du går där förlåt loo förlåt mig kompi

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Lisa,
    vilket program går du på?
    Vilket ämne är det som ni skall ha prov i?

    Det är ytterst rektor på ditt program som är ansvarig.
    Om du upplever att det är för kort tid innan provet som ni fick veta om att det blir prov och att det, enligt din mening, är för många sidor som skall ingå i provet, är det en bra idé att prata med läraren i ämnet, be om ett enskilt samtal och säga vad du tycker. Läraren är också en människa och kan ibland göra fel. Hen kan kanske förklara för dig hur hen tänkte inför det provet. I fall du känner att du inte vill eller kan prata med läraren, kan du vända dig till din klasslärare/mentor eller till kurator /kurator har sekretess och får inte föra det vidare - det som ni pratar om/. Även dina föräldrar kan vara till hjälp i den situationen. Du är inte myndig och dina föräldrar /vårdnadshavare/ har väldigt mycket att säga om din studiesituation. Dina föräldrar har full rätt att kontakta både lärare och rektor på din skola och ställa frågor & uttrycka sina synpunkter.
    Det är givetvis inte bra om du inte kan sova pga du måste läsa på nätterna.
    Om huruvida det är rimligt att inkludera 108 sidor i ett prov och annonsera provet en vecka innan - har jag personligen ingen åsikt om: det kan vara väldigt olika situationer, om läraren t.ex. tycker att det gicks igenom på lektionerna så pass mycket att det är bara en snabb repetition som krävs av er, elever eller om läraren påtalade vilka viktiga "stycken" som ni bör vara uppmärksamma på och resten skulle ni bara "öga igenom", kanske... helt omöjligt för en utomstående att veta hur det ligger till men det är, som sagt, rektors ansvar att undervisningen fungerar på ett tillfredsställande sätt.

    Läs på "lagom", inte på nätterna. Gör ditt bästa men inom rimliga gränser. Det är inte värt att stressa väldigt mycket för ett prov. Om hälsan blir lidande, får det negativa konsekvenser för dig längre fram. Som ordspråket lyder: "Den friske har tusen önskningar; den sjuke - har bara en...".

    Med förhoppning om att situationen löser sig på ett bra sätt!
    Anna SYV (håller tummarna för dig!) :-)