Berivan
    Hej. Jag vill gå på frisörlinjen under gymnasiet men har en liten fråga. Kommer man få hyra eller låna eller få verktyg som sax och sånt inom frisör linjen?
    • : okej tack så mycket
    • Milla : Jag har skickat förfrågan till alla de skolor som erbjuder HV; Frisör i Stockholms län - och ställde din fråga. Vi får se vad de svarar. Det kan, dock, inte bli avgörande för val av utbildning, tycker jag - om du får låna eller köpa sax. Det måste kunna lösas på plats. Skola måste kunna lösa detta för dig om du inte vill eller kan köpa sax och annan frisör-utrustning. Men vi får se vad de svarar. Har du någon favoritskola som du tänkte söka i första hand? Bra att ha flera alternativ i gymnasievalet - helst många olika alternativ. Du ökar på så sätt dina chanser att komma in.
    • Anna : Plusgymnasiet i Stockholm har nu svarat att man ej behöver köpa verktyg om man går utbildning hos dem. Skola har öppet hus imorgon, 8 dec - hälsar rektorn.
    • Milla : Skärgårdsgymnasiet svarar så här: "Våra frisörelever får varsitt klippset som de använder under hela sin utbildning och sedan tillhör dem."
    • Milla : Praktiska i Nacka svarar så här: "Våra frisörer får låna saxar under sin utbildning hos oss."
    • Liselotte : Svar från Yrkesgymnasiet Sollentuna lyder: "Eleverna får verktyg som de får ha under alla tre år. Slutar de innan dess måste verktygen återlämnas. Vi har öppet hus 30 januari. 12-14. " och du kan se skolans presentation här - http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/yrkesgymnasiet-sollentuna
    • Julia : Svar från ST:Eriks gymnasium; http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/s-t-eriks-gymnasium "Våra elever får köpa en frisörväska vid skolstart som de sedan naturligtvis behåller efter utbildningen. Väskan innehåller handverktyg av bra kvalitet som de behöver i yrket."
    • Milla : Svar från http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/carl-wahrengymnasiet lyder: "I årskurs 1 får man låna så kallade ”skräpsaxar” till övningshuvudena, av den anledning att dockhår sliter väldigt mycket på saxarna. I årskurs 2 får man ett eget hölster med bla. klippsax, effilersax, kniv, klippkam, pinnkam, touperingskam och klämmor. Man får behålla dessa verktyg efter examen om man klarat gymnasiearbetet (visat sig anställningsbar) vilket är ett delprov inför gesällprovet."
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Berivan!
    Det är en ny fråga för mig, som jag inte kan svar på.
    Jag ska höra mig för - och hör av mig sen, när jag kan svara på din fråga.
    Det kan också vara olika på olika skolor, men jag vet, som sagt, inte.
    Jag ska fråga på skolorna och det kan du också göra - så stämmer vi av sen med varandra - vad vi fick fram.
    Hörs!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej på dig!
    På de flesta gymnasieskolor får man låna verktyg som behövs, t.ex. sax mm men det är lite olika på olika skolor - det finns exempel när man FÅR de verktygen i gåva från skolan eller att man får köpa till förmånligt pris (men de som inte vill eller kan köpa - de får i så fall låna).
    Ingen blir utan de verktyg som behövs, men om man köper, lånar eller får - är det olika på olika skolor.
    Det kan också ändras från ett år till nästa (på samma skola) - att det var på ett viss sätt förra året, behöver inte alltid betyda att det är exakt likadant i år eller nästa år.
    Du får ta och fråga på skolorna och det är en mycket bra fråga att ställa när man till exempel går på öppet hus eller "skuggar" en elev eller en klass.

    Vänliga hälsningar
    Julia, Syv på Fråga SYV