erik

    Hej, min mattelärare tvingar mig gå på mattehjälp 3 gånger i veckan bara för att jag kuggade ett algebra prov. Nu har vi slutat med kapitlet om algebra och börjat med procent som jag kan men måste ändå gå på mattehjälpen. Fick även frånvaro idag ifrån mattehjälpen utan att ens ha vetat om att jag är tvungen att gå dit, kan dom göra så?

    • Anna : Läser du på grundskolan eller på gymnasiet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Erik,
    matematik är ett av de viktigaste ämnena i den svenska skolan. Godkänt betyg i gymnasiekurs Matematik 1 krävs för att över huvudet taget kunna ta ut examen från gymnasiet. Har man F i matte från grundskolan, är man inte behörig till de nationella programmen på gymnasiet, alls.
    Nu vet jag inte om du går på grundskola eller på gymnasiet.
    Min syn på saken är att du fick en MÖJLIGHET att få hjälp i matten (gratis och av kvalificerade personer). Det är en enorm FÖRMÅN och bör, enligt min åsikt, uppskattas stort. Du och din familj behöver i så fall inte leta vem kan hjälpa dig med matten (tänker här på privata lärare/läxhjälpare) och betala för den hjälpen, utan du fick det gratis. Om du redan kan det som gås igenom på mattehjälpen, är det en repetition för dig i så fall och ju fler ggr man repeterar, destå bättre "sitter det" sen. Även de som ligger på A-nivå i matten tar inte skada av att repetera ngt., då kan de det ännu bättre sen! Så tänker jag. :)
    Om du vill ta reda på dina "juridiska" rättigheter - i att avstå från de extratimmarna i matten som mattehjälpen ger - då måste man veta om du går på grundskolan eller på gymnasiet, vad dina vårdnadshavare säger om det + hur du ligger på betygsskalan, om du t.ex riskerar få F i matten... antar jag. Är dock inte jurist. Du kan ringa till Skolverkets upplysningstjänst och be att få prata med ngn kunnig i skoljuridiska frågor. Tel.nr 08-52733200

    • : går 1an på gymnasiet och min mattelärare säger att jag kan få F pga att jag inte riktigt fattar allt om algebra
    • Milla : Godkänt betyg i Matematik 1 krävs för att uppfylla kraven för examensbevis. Vilket program går du? Kommer du behöva läsa mer matte än matte 1 (det beror på vilket program och i vissa fall även vilken Inrikgning, du går på gymnasiet)?
    • : Går på tekninprogramet
    • Mikael : På TE är upp t o m matte 3c obligatoriska kurser och på inriktningen Teknikvetenskap även matte 4.
    Läs alla kommentarer