Hasse
    Hej!
    Syv på vår skola har utan vår vetskap loggat in(med vår personliga kod) och ändrat i valen samt bekräftat ansökan. Detta utan någon som helst information eller ens frågan om det var ok. Är det ens lagligt?? Personlig inloggningskod,liksom. Får man ens göra så??

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Hasse!

    SYV brukar ha egen inloggning som funkar som "huvudnyckel" - dvs SYV på en grundskola har tillgång till alla elevers uppgifter vad det gäller gymnasievalet. SYV behöver, alltså, inte använda elevens inloggningsuppgifter, utan kan på sin egen inloggning göra ändringar.

    Om en SYV ändrade i elevens gymnasieval (vilket vi på Fråga SYV inte vet något om) - och eleven och föräldrarna inte vet något om det, så kan det finnas olika orsaker till det:
    1. det kan t.ex. vara så att en annan elev bad SYV ändra i hans eller hennes ansökan och SYV-en av misstag ändrade i en annan ansökan;
    2. SYV har någon information som gjorde att hen ansåg att det gagnar eleven att ändringen i ansökan görs (konstigt i så fall att SYV inte pratade med eleven och/eller föräldrarna till en elev);
    3. det kan vara ngt. tekniskt fel eller "virus" alt. "mask" i systemet och det kanske är så att flera elevers konton har drabbats;
    4. det har tidigare hänt att t.ex. en av föräldrarna kontaktat SYV och bad om en ändring och en annan förälder och eleven inte visste ngt. om det. Eftersom eleverna i grundskolan inte är myndiga, är det vårdnadshavare som - formellt sett - gör gymnasieval - och SYV måste följa vårdnadshavarnas "order" om ändring i valet. Nu säger jag inte att det hände i detta fallet, för att jag vet inte vad som hände - men jag har listat upp alla de olika möjliga orsakerna till den uppkomna situationen.

    Jag tycker att det bästa är att kontakta SYV och fråga vad som har hänt. Om du/ni inte blir nöjda med den förklaringen, kan ni kontakta Antagningskansliet direkt och be om att anställda på Antagningskansliet gör ändringar i elevens gymnasieval.

    I fall ni vill klaga på SYV-ens agerande - är det till rektor på skolan ni bör rikta era klagomål.

    Jag hoppas att den uppkomna situationen finner en bra lösning mycket snart.

    Bästa hälsningar
    ANNA
    • : Hej Anna!
    • Anna : Hej Hasse! :)
    • : Tack för snabbt svar.Jag har mailat rektorn o informerat om detta.Syv är bara där på måndagar,o går ej att få tag på övrig tid.Vår dotter har behörighet till alla sina 8 val.Betygsmässigt ser det bra ut.Vi får se vad skolan har för förklaring till detta mycket märkliga tillvägagångssätt. Det är lite läskigt att någon som ej har haft kontakt med vare sig eleven eller föräldrarna kan gå in och "laborera" med någons personliga val och dessutom bekräfta.Eleven är väl den som faktiskt ska bekräfta?Och det i samråd med sina föräldrar.
    • Anna : I många kommuner är det bara SYV på sin inloggning som under OMVALSPERIODEN kan göra ändringar. Vet ej exakt hur det är i er kommun. Att SYV ändrar i elevens val utan att varken sig eleven eller föräldrarna vet ngt. om det eller bett om det - är extremt ovanligt! SYV har inget intresse av att ändra i elevens val. Som sagt, vet ej vad som hände i detta fallet: kan vara ett misstag, mänsklig faktor. Vänta på rektors svar. Se bara till att det innan omvalsperioden är slut, är ordnat så att rätt val är registrerat. Antagningskansliets personal kan göra ändringar. Jag är helt säker på att ni får bra hjälp av rektorn. Håller tummarna!
    • : Tack! Vi kan göra omval själva.Senast i söndags satt vi och ändrade lite i ordningen,men som sagt,alla gymnasieprogram har hon behörighet till.Det skulle varit trevligt att få bli informerad innan dessa ändringar gjordes.I alla fall pratat med vår dotter.Förmodligen är väl förklaringen den mänskliga faktorn..Obehagligt faktiskt.
    • Anna : Jag förstår absolut att det känns obehagligt när sådant händer! Som sagt, vet vi ännu inte varför det hände. Bra att ni är uppmärksamma och upptäckte att ändringen gjordes. Jag håller absolut med om att i fall en SYV medvetet gör en ändring i en elevs ansökan, bör hen prata med eleven och föräldrarna. Varför det inte gjordes i detta fallet, vet jag inte. Jag hoppas rektor svarar snabbt & ni reder ut detta imorgon. Snällt om du meddelar oss om vad som har hänt. Vi hjälper givetvis med råd, tips och stöd på olika sätt. Och vi håller tummarna! :)
    Läs alla kommentarer