Milla SYV på FrågaSYV

    hej Dodo!

    Ett tips är att kontakta Studievägledare på de fakultet och institutioner där grundutbildning i farmaci ges - Receptarieprogrammet eller Farmaceutprogrammet. Det är troligt att de har fått liknande frågor förut och det är därför möjligt att du kan få hjälp och svar på din fråga.

    Ett annat tips är att kontakta respektive lands ambassad och fråga om de kan tipsa om ngt. Ofta finns det en sort "utbildningsansvarig" på ambassader och konsulat som är väl insatt i utbildningsfrågorna. Om den personen inte själv kan svara på din fråga, kan hen förhoppningsvis hänvisa dig till den, som kan svara.

    Ännu ett tips är att kontakta EURES-rådgivare, experter på de länder där du vill läsa. EURES rådgivare är i första hand experter på olika ländernas Arbetsmarknader, men de kan (förhoppningsvis) hänvisa till pålitliga hemsidor eller till de personer som kan svara på din fråga. Här >>> kan du genom att välja Land och språk, söka EURES-rådgivares kontaktuppgifter. Man ska vara beredd att ställa sin fråga på engelska, då det är ganska sällan som de uppger att de kan förstå svenska.

    Och på den här sidan finner du information om studier utomlands som rekommenderas av svenska högskolornas gemensam hemsida www.studera.nu

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare