Lotus

    Hej, Om man vill fashion business finns det i Sverige, och vilken utbildning är det då? Hur ser arbetsmarknaden ut?

    • : Och kan man studera det utan matematik 3b? Om utbildningen endast finns utomlands vart kan man utbilda sig där det inte tillkommer kostnader eller höga kostnader?
    • Julia :

      Ekonomiutbildningar på högskolenivå i Sverige kräver oftast godkänt betyg i matmatik 3b eller 3c. Högskole-Universitetsutbildningar i Sverige kan ej ta in obehöriga. Var god läs också mitt svar, nedan.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lotus!
    jag vet inte exakt vad du tänker på när du skriver "fashion business". Kanske Säljare i modebranschen? Yrken inom mode och inom sälj- är i Sverige icke-reglerade. Det betyder att man kan få jobb med vilken utbildning som helst och även utan någon specifik utbildning. Det bestämmer hen som ger anställning eller uppdrag. Och arbetsgivare kan tänka väldigt olika. Vi kan därför inte ge några specifika råd om vilken utbildning man ska gå för att jobba inom mode eller "fashion business". Ekonomiutbildningar på högskolenivå i Sverige kräver oftast lägst godkänt betyg i matematik 3 (3b eller 3c). Högskoleutbildningar kan inte ta in obehöriga men det kan yrkeshögskoleutbildningar göra.
    Inom yrkeshögskola finns t.ex utbildning till Mönsterkonstruktör, var god se yhguiden.se/utbildning/stockholms-tillskaerarakademi/monsterkonstruktör

    Vad utbildningar utomlands anbeträffar, så kan vi (jag eller mina kollegor här på FRåGA SYV, som är allmänna svenska studie- och yrkesvägledare) inte ge några rekommendationer. Vi kan inte garantera kvalité eller "giltighet" i några utländska utbildningar. Du får göra en egen bedömning.

    • :

      Hej,

      Det är namnet på ett program som finns i flera olika länder. Fashion business skiljer sig från Fashion design där man brukar designa kläder. Läste såhär på Google ”textilekonom är ett brett ämne med kurser inom Fashion Merchandising, PR & Communication, Textile/Fashion Buying och FashionMarketing. Examensbenämningen är Diploma in Fashion Business (3 år) eller Bachelor of Science in Fashion Marketing & Management.”

      Vet du vem jag kan vända mig till då för vidare information om jag vill veta vad utbildningen motsvarar i Sverige, hur arbetsmarknaden ser ut, samt om det går att studera med stipendium eller svenskt studiebidrag utomlands etc? Och om matematik 3b är ett krav utomlands?

      Vänligen,

      Lotus

    • Anna :

      Det vi vet om yrket Textilekonom berättar vi i yrkespresentationen på Framtid.se/yrke/textilekonom - yrket är i Sverige icke-reglerat, vilket betyder att arbetsgivare får anställa med vilken utbildning de själva tycker passar. I Sverige finns Textilekonomutbildning på högskolan i Borås, som är ett 3-årigt program. Du kan höra med de som jobbar på det programmet ang.vilka utbildningar utomlands de tycker är liknande eller "motsvarande".
      Vad gäller Studiemedel - så är det en fråga till CSN: var god se csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/utlandsstudier - enligt vår erfarenhet är det så att CSN brukar erkänna de "statligt erkända utbildningar" men kan också ibland godkänna, för rätten till studiemedel, även andra utbildningar utomlands. Vänd dig till CSN med detaljer kring studiemedel för utlandsstudier.