student

    Hej! Jag går i sjuksköterskeprogrammet 2:a året och funderar på att kanske läsa till fastighetsmäklare när jag är klar med studierna. Det står att man behöver bland annat Matematik 3b, vilket jag inte läst på gymnasiet. Kan jag komma in med mina högskolepoäng eller måste jag läsa Matematik 3b för att komma in till mäklarutbildningen?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Mirabell!
    Du måste skaffa dig godkänt betyg i en gymnasiekurs matematik 3b eller 3c. Om du anser att du har de kunskaper som krävs, anmäl dig till prövningen. Du som inte är gymnasieelev får göra prövningar i hela Sverige, behöver inte vara i den kommunen där du är folkbokförd. Innehåll i kursen kan du se på matteboken.se/lektioner/matte-3
     I annat fall sök läsa matematik 3b på komvux. Du söker i så fall till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Om du läser matematik 3b eller 3c på heltid, tar det fem veckor; på halvtid - 10 veckor och på 25% av studietakt (10 timmar per vecka) - 20 veckor.
    Dina studier på ditt nuvarande universitetetsprogram kommer inte påverka din ansökan till fastighetsmäklarprogrammet eller till en annan högskole-/universitetsutbildning på grundnivån.