Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Maja,

    det krävs för behörighet till fastighetsmäklarprogrammen att man, inom matte, har godkänt betyg i matematik 3 eller "motsvarande kunskaper", t.ex kan du ha Omdöme från folkhögskola eller utländska betyg som bedöms motsvara godkänt betyg i matte 3.
    Betyg i matte 2 krävs ej; i alla fall bryr sig inte Antagning.se om det betyget finns eller ej.

    Men komvux brukar inte ta in på matte 3 om man ej har godkänt betyg i matte 2; detta för att komvux anser att chanserna att klara av läsa, med godkänt resultat, en högre kurs i matte - är minimala; detta för att mattekurser bygger direkt "på" varandra. Komvux anser, alltså, att i fall man inte har kunskaper som motsvarar godkänt betyg i matte 2 (t.ex matte 2a, som är den enklaste av alla matte-kurser på nivå 2), har man inte de förkunskaper som krävs för att ha en rimlig chans att klara av få godkänt betyg i matte 3.

    Innehåll i matte-kurser kan du se på www.matteboken.se

    Matte 3b eller 3c?
    b-spår i matte är mer inriktat på Ekonomi
    och c-spår --- på Naturvetenskap. Dessutom är det oftast svårare att få högre betyg i matte 3c än i 3b. Därför råder jag dig läsa 3b (och inte 3c).
    Inför matte 3b - förmellt sett, kan du ha godkänt betyg i matte 2a, eller 2b eller 2c /en - vilken som - av de kurserna/ för att anses vara behörig till att  läsa matte 3.
    Det är lättare att få högre betyg i matte 2a och svårast - i 2c.
    Vill du ha större chans att få godkänt betyg - läs matte 2a;
    vill du bättre förbereda dig inför matte 3b, läs 2b.
    2c behöver du inte läsa, då den kursen är mer inriktad på Naturvetenskap.