Oliver
    Hej vad har fastighetsmäklar utbildningen för behörighet och om jag har gått handel och service Programmet vad behöver jag då läsa för kurser på komvux för att få behörigheten?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Oliver,
    behörighet till Fastighetsmäklarutbildningen är
    Grundläggande behörighet + Matematik 3 och Samhällskunskap 1b.
    Om du går HA http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_HA.pdf
    välj Engelska 6, Svenska/svenska som andraspråk2 och Matematik 2a - inom Programfördjupnignen
    samt
    Svenska/svenska som andra språk 3 och Matematik 3 - inom Individ.val.
    Men - då är kursen Samhällskunskap 1a2, 50 poäng - "över", dvs den ryms inte inom programmets 2500 poäng.
    Om du inte får läsa den som "utökad kurs" blir du inte behörig till Fastighetsmäklarprogrammet.
    Att erbjuda "utökade kurser" ingår inte i gymnasieskolans skyldighet. Du bör därför på förhand försäkra dig om att det blir möjligt
    1. att välja just de kurserna som du behöver
    2. att läsa en utökad kurs á 50 poäng.

    Mvh Mikael SYV
    • : Men om jag i te har möjlighet att lägga till de kan man då läsa inde kurserna som saknas efter gymnasiet och sedan efter det söka till högskola?
    • Mikael : Ja, du kan söka till komvux för att få betyg i de kurserna som saknas för behörighet och söka till högskolan sen. Mvh Mikael SYV