Andreas
    Hejsan!

    Idag jobbar jag som försäljare och har Inga planer på att sluta arbeta då jag har hyror att betala. Dock är jag väldigt intresserad av att förverkliga min barndröm om att bli fastighetsmäklare.
    Frågan nu är om man kan studera detta på distans då jag fortfarande måste jobba. Isåfall hur bär jag mig åt?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Andreas!

    Jag förstår att du vill kunna bli Fastighetsmäklare men kan inte sluta jobba för du har utgifter som måste betalas.

    Läs på den här sidan om hur man kan sätta ihop den egna utbildningen. Dock är det ganska så svårt att hitta alla de kurser som krävs och ännu svårare är det att hitta dem på distans.

    "Problemet" är att man behöver bli godkänd och registrerad av Fastighetsmäklarsamfundet och de sätter upp mycket strikta regler på vilken utbildning man bör ha för det.

    Det snabbaste sättet att utbilda sig till Fastighetsmäklare är att läsa på heltid på Fastighetsmäklarprogrammet. Man kan bli klar på 2 år (fyra terminer).

    Du får då välja att ta tjänstledighet och läsa till Fastighetsmäklare eller försöka få ihop utbildning av fristående kurser på distans.

    Något färdigt upplägg på hur man kan läsa till Fastighetsmäklare på deltid och/eller på distans - känner vi inte till. Däremot vet vi att det är ganska svårt att hitta alla de kurser som man behöver och även om man hittar kurserna, så är det konkurrens om utbildningsplatser och finns ingen garanti på att komma in. Så kanske man får läsa en del kurser, men inte alla som man behöver - och då uppnår man inte sitt mål att kunna bli Fastighetsmäklare.

    Läs info på länken ovan om vilka kurser som krävs och fundera över om du vill försöka sätta ihop din egna utbilnding eller om du vill gå en annan väg.

    Personligen skulle jag göra så här: jobba så mycket jag kan och spara pengar - sedan ta tjänstledigt för studier och söka till Fastighetsmäklarprogrammet och jobba extra vid sidan av studier och på somrarna/lovveckorna. Men olika personer tycker olika och du får hitta ett sätt som passar dig bäst.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare