Fie
    Hej! Jag går sista året i gymnasiet och tar studenten i sommar. Men jag har verkligen panik!Eftersom ja inte klarade av att slutföra gymnasiearbetet som jag nu får F (underkänd) i. Kommerjag endå kunna ta examen i dem praktiska ämnena? Eller hur blir det?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Fie!

    Så tråkigt att du kommer att få F i gymnasieartetet! tyvärr så kan du inte få examen utan ett godkänt betyg i gymn.arbetet. Det är en av de kurserna som man måste ha ett godkänt betyg i för att kunna få ut just examen. Du kan se på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen och du ser att Gymnasiearbete är en av de kurserna som man måste ha ett godkänt betyg för att få examen från gymnasiet (gäller alla nationella gymnasieprogram, både yrkesprogram och högskoleförberedande program).

    Det man får i så fall är Studiebevis = en förteckning över kurser med tillhörande betyg.

    Du blir inte behörig att söka till högskola och inte till yrkeshögskola heller men just yrkeshögskola har möjlighet att bevilja undantag och ta in sökande utan att de formellt sett är behöriga, därför råder jag dig att se på www.yhguiden.se och söka några yrkeshögskoleutbildningar, där du har en chans att komma med.

    Du får givetvis söka jobb även med Studiebevis (i stället för Examensbevis). Om huruvida du får jobbet, är det upp till arbetsgivaren.

    Vad som finns för olika alternativ efter gymnasiet, kan du läsa på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/efter-gymnasiet där det är kort och bra sammanfattat.

    Det är klart mycket fördelaktigt för dig om du försöker avsluta ditt gymnasiearbete nu under resten av terminen och får ett godkänt betyg. Man kan enbart få F eller E i Gymnasiearbete. Något högre betyg på den kursen kan inte sättas (det kanske du själv redan vet att betygsskala för just Gymnasiearbete är F-E).

    Bästa hälsningar & stort lycka till!
    ANNA
    • : Hej! Får man en chans att göra om den? För jag hade inte chansen att börja med den ens, då jag fastnade i det teoretiska på yrkesexamen.. Får jag endå ta studenten eller hur blir det?
    • Anna : Utan ett godkänt betyg i hela kursen Gymnasiearbete, uppfyller inte du kraven för gymnasieexamen. Om du får F eller inget betyg i Gymnasiearbete, får du ett Studiebevis (en förteckning över kurser med tillhörande betyg). Alla som gick 3 år på gymnasiet får vara med på studentfesten och springa ut och "ta studenten" men du blir inte behörig till eftergymnasiala utbildningar. Ang. om du får göra det praktiska delen av Gymnasiearbete, när du inte blev klar med det teoretiska delen, kan inte jag svara på. Det är en fråga till din handledare för Gymnasiearbete. Det räcker inte att få godkänt på en delkurs, för att få gymnasieexamen måste du bli godkänd på hela kursen. Fråga din handledare om den praktiska delen (i fall du gör den väldigt bra) kan kompensera för den teoretiska delen och du i så fall skulle kunna få E på hela kursen. Jag håller tummarna för dig!
    • : Du får gärna återkomma, Fie, och berätta hur det gick! fick du göra den praktiska delen av gymnasiearbetet? Jag hoppas du får ett godkänt betyg på hela kursen. Det är i alla fall viktigt att du försöker och jag hoppas du får ett E. :-)