Moa
    Jag går första året på gymnasiet nu, jag ska egentligen gå andra året. Jag bor i Falun men precis innan gymnasiet skulle böra förra året så flyttade jag till Västerås, då började jag vård och omsorg och gick det i ca 5 månader, fick godkänt i dom kurser jag läste där. Sedan flyttade jag till Kramfors och där fanns inte vård och oomsorgsprogramet så då valde jag stylist. Men jag klarade inte
    riktigt av att vara i skolan under den tid där så jag fick hemstudier så jag läste svenska, matte och engelska hemåífrån och fick godkänt i alla dom kurserna. När det var dax för att börja skolan igen, denna termin, så fortsatte jag gå stylistporgarmet. Nu har jag flyttat tillbaka till Falun och går stylist och jag känner att det är helt fel för mig. Jag vill gå vård och omsorg. Vi har pratat med två skolor i Falun som har det programmet men dom säger nej till att jag ska få flyttas över dit nu. Dom säger att jag är välkommen nästa år med jag vill verkligen inte gå om ännu ett år. Jag vet inte vad jag ska göra. Vad finns det ens att göra? Det finns vård och omsorg på en ort som ligger nära men den skolan är inte alls bra och jag behöver stöd i min skolgång. Jag vet inte om jag ska hoppa av och skita i allt eller vad jag ska göra. Så vad ska jag göra?
    • Liselotte : Har du frågat om den här skolan http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/falu-frigymnasium har plats på VO och kan ta in dig nu?
    • Milla : Yrkesgymnasiet i Gävle har plats i åk1 på VO och rektor skulle kunna träffa dig och diskutera ev byte till dem. Skulle du kunna pendla till Gävle? Se skolans presentation och där finns det även gatuadress till skolan med i presentationen: http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/yrkesgymnasiet-gavle
    • Mikael : Och här får du kontaktuppgifter: Linda Ström [email protected] Rektor, Yrkesgymnasiet Gävle 0722-182829 och du är välkommen att ringa eller maila till Linda. Ni får då komma överens om tid för att träffas och diskutera saken. Lycka till!
    • : Jag har tittar med falu fri och dom sa att dom inte hade plats eller rerurser för att jag skulle kunna byta dit. Dom har en speciell studieplan och det gick ej att lägga en inviduell studieplan.
    • : Angående yrkesgymnasiet i Gävle blir det för långt att pendla, det är nästan 10 mil dit alltså blir det nästan 20 mil per dag.
    • Liselotte : Det är olyckligt att en skola som eventuellt skulle kunna ta in dig, ligger får långt. :( De alternativ du har är att söka om till åk1 till hösten 2016 men jag skulle råda dig att läsa nu under resten av året i alla fall - inte minst med tanke på att i fall du inte går i skola, förlorar du Studiebidraget från CSN. Skulle det funka att försöka skaffa veckoboende må-fre i Gävle och åka hem till Falun på helgerna? Bara en tanke... Tredje alternativet är att försöka byta till IM, individuellt alternativ - men det är en tillfällig lösning (men kanske funkar fram tills dess att du kan börja på VO nästa höst)?
    • Liselotte : Jag har också skrivit ett nytt svar till dig, se nedan. *L*
    • : Tack så mycket! Jag ska kolla upp det lite mer!
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Moa! Jag förstår att det har hänt mycket, du har flyttat flera gånger på ganska kort tid. Nu undrar jag: hur säkert är det att du stannar i Falun under resten av din gymnasietid? Du har alltid rätt att söka om till åk1 t o m det året du fyller 19 år. Det är en bra idé att lägga in en ansökan, tycker jag. Det kostar inget och du kan senare alltid lämna återbud, dvs säga Nej till en erbjuden studieplats. Det är bättre att ha det alternativet "i bakgrunden" också... tycker jag. Det kan du, alltså, göra helt separat från allt annat. Ang. vad du ska göra just nu? Att byta program mitt i läsåret är inte en rättighet. Om en skola inte vill ta in en elev mitt i läsåret - är det skolans rättighet att göra. (undantag är: om en elev flyttar och samma utbildning finns den nya orten, då är en Kommunal skola skyldig att ta emot). Det är vad som just hände i ditt fall, om jag förstår det rätt: du flyttade tillbaka till Falun och fick komma in mitt i läsåret på samma utbildning som du läste förut. Det finns ganska goda anledningar till varför skolorna ofta inte vill ta in en ny elev mitt i läsåret. Jag kan skriva en lång förklaring till varför det är så, men det saknar praktisk betydelse just för din möjlighet att byta. Säger skolan Nej till att byta till ett annat program - så är det så och ingen kan tvinga skolan ta in en ny elev. Vad du kan göra? 1. du kan fråga på ännu fler skolor inom pendlingsavstånd 2. du kan försöka byta till IM, Individuellt alternativ - http://www.gymnasieguiden.se/program/IM/individuellt-alternativ och där gå på praktik (helpraktik, dvs bara praktik - eller praktik i kombination med deltidsstudier i några ämnen). Fördelen med det (framför att bara hoppa av skolan) är att du kommer att lära dig saker på praktiken och kanske genom att vara på flera olika arbetsplatser och jämföra dem med varandra - komma fram till vad du vill göra i framtiden). Ekonomiskt sett, så behåller du rätten till Studiebidraget från CSN om du är inskriven på IM. Skulle du hoppa av gymnasiet, förlorar du din rätt till Studiehjälp från CSN. 3. du kan söka jobb och i fall du får jobb - byter du från studier till arbete. Råder dig i så fall söka till åk1 till nästa höst men om du trivs på jobbet och vill fortsätta jobba i stället för att gå i skola, så är det ju ett bra alternativ. Du kan senare läsa på Komvux om du kommer på att du ändå vill utbilda dig. Jag ser att du är 17 år. Du är inte myndig och kan inte själv bestämma om du ska hoppa av skolan, t.ex. - dina vårdnadshavare måste godkänna ett sådant beslut. Det är också svårt att få jobb när man är under 18 år. Jag kan förklara varför, om du vill. Mycket kort: det finns begränsningar i vad man som arbetstagare får jobba med när man är under 18 år och arbetsgivare tycker ofta det är jobbigt att tänka på det, och det är lättare att anställa någon som är 18 år eller äldre. Sammanfattning: prata med dina vårdnadshavare, det är viktigt att de godkänner dina val. Sök jobb. Sök till åk1 till nästa höst. Fråga på ännu fler skolor om du kan byta till VO. Gör allt samtidigt och stanna i skolan och gör så gott du kan - fram tills du får några andra erbjudanden. Vi håller tummarna! Hör av dig sen och berätta hur det går. ANNA
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej, jag hittade 8 gymnasieskolor i Dalarna som har VO.

    Du får gärna se vilka av dem som ligger inom pendlingsavstånd för dig och skicka en fråga till alla de skolorna om de har plats.

    Det finns kanske någon skola utanför Dalarna men som ligger inom pendlingsavstånd för dig? Du hittar alla gymnasieskolor på www.gymnasieguiden.se

    Antal mil är inte alltid det viktigaste. Om det går snabbtåg kan det ta kortare tid än att åka 3 mil på vissa sträckor. Men det vet du säkert om själv, utan att jag behöver förklara det: att man ska se till den faktiska tiden som det tar att komma till skolan snarare än att mäta antal mil. Du vet så klart bättre om det är för långt att pendla till en viss skola för dig.

    Förutom de alternativen som jag nämnde i min kommentar, så finns det också ett till: om du kan få jobb nu och i så fall byta från skola till jobb men så söker du samtidigt till nästa höst - till åk1 på VO.

    Jag hoppas att någonting i mitt svar eller i min kommentar blir till hjälp för dig!

    bästa hälsningar & lycka till!

    Liselotte Syv

    Liselotte