Maja
    På fronter så hade idrottsläraren satt en 4:a (den högsta siffran) vilket innebär att läraren tror att jag kommer att få minst E eller högre i kursen men jag fick ett F. Får man verkligen göra så?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Maja!
    Jag råder dig kontakta läraren (om du kan göra det nu under sommaren) eller rektor direkt.
    Du förklarar då vad som hände och frågar om det möjligtvis skedde något misstag.
    I fall läraren svarar (rektor kommer i sin tur kontakta läraren, är jag säker på) att hen står för betyget "F" då får du en förklaring till varför läraren anser att du inte har uppnått godkänt betygsnivå.

    I bästa fall får du svar att ett fel har begåtts och betyget blir ändrat.
    Rektor kan fatta beslut om att ändra betyget i efterhand (i fall fel har begåtts och du skulle ha fått ett högre betyg).

    Det är det bästa rådet jag kan ge dig: att ställa frågor först & främst till läraren (och i fall du inte kan nå läraren eller får ett svar som du inte blir nöjd med - kontakta rektor på din skola).

    Jag ser att du är 17 år och inte är myndig. Du kan därför ge "uppdrag" till dina föräldrar (vårdnadshavare) att agera i stället för dig.

    Om det blir så att betyget F bekräftas, kan du i så fall be om att läsa om kursen eller göra prövning i den.

    Återkom till oss & berätta hur det går!
    Vi kommer att hålla tummarna för dig!
    ANNA