Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Yona!
    du har rätt att göra prövning i kemi1. Tidpunkt för prövningen är det din skola som bestämmer. Din skola måste erbjuda dig tid för att göra prövning innan du går ut (avslutar) årskurs 3 på gymnasiet. Du kan önska när du vill göra prövning men det är skolan (rektorn) som ger dig svar när du får tid för prövningen.
    Om du har tur kan du få gå om kursen kemi1 under årskurs 2 och i så fall kanske även läsa kemi2 - under årskurs 3. Att gå om en kurs i vilken eleven fick F på gymnasiet tillhör inte elevens rättigheter, men ibland kan man få göra det.
    Jag vet inte vilken inriktningNA du går. I inriktningen naturvetenskap ingår även kemi2 som en obligatorisk kurs (men det gör det inte i inriktningen Naturvetenskap-och-samhälle där endast kemi1 är en obligatorisk kurs).
    Om du i framtiden har tänkt dig en eftergymnasial utbildning där kemi1 eller kemi2 krävs för särskild behörighet då behöver du få godkända betyg i de kurserna, men annars går det att ta ut examensbevis från gymnasiet med F-betyget i både kemi1 och kemi2.
    Du kan avböja skolans erbjudande om tid för prövning; det är frivilligt för dig att göra prövning men då står F-betyget kvar. Gör du prövning, har du chans att få högre betyg än F (men det kan tyvärr bli så att du får F även på prövningen). Du behöver läsa på (förbereda dig) inför prövningen för att kunna uppvisa bättre kunskaper och få högre betyg.
    Kanske bra för dig att från år2 läsa inriktning "samhälle" på NA för att slippa behöva läsa kemi2. Du kan i så fall ta in F i kemi1 in i ditt examensbevis. F-betyget drar ner ditt jämförelsetal och med det även ditt meritvärde.

    Om det är så att du har svårigheter även med fysik, biologi och matematik, då kanske du bör fundera på att byta program - för att slippa läsa naturvetenskapliga ämnen. Vilket yrke har du tänkt dig i framtiden?

    • Yona : Hej Mikael!  Tack för din svar! jag har inte en plan för framtiden men jag vill inte ha en F betyg i min exambevis, ifall jag i framtiden bestämmer mig att studiera vidare med nåt som behöver kemi 1. Till hösten kommer jag att börja i natursamhälle, så jag ska inte läsa kemi 2. Jag tänker på det du sa om att läsa om kemi 1, vet du vem jag kan prata med för att kunna hjälpa mig för att läsa om kemi1?
    • Mikael : Det är rektorn på din skola du ska prata med.
    • Mikael : Svaret beror mycket på hur schemat för hela din skola ska se ut. Om du har ngn obligatorisk kurs samtidigt som lektionerna i kemi 1 går, då kommer det inte att funka.