vera
    Hej,
    Jag gick matte 2a på komvux för några år sedan och fick betyget F. Nu är jag sugen på att läsa till grundskollärare F-3 och behöver iallafall vara behörig. Så min fråga är: Är jag behörig till utbildningen än fast jag fick F i betyg?
    Och vart får jag tag på det dokumentet där det betyget står?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej, i programmen som utbildar till F-3 lärare brukar kravet på att ha Godkänt betyg i matte 2 ingå, så man måste bland annat ha godkänt betyg i matematik 2a, 2b eller 2c, annars kommer sakna den kursen för särskild behörighet och kommer från antagning.se få svar OBEHÖRIG och kommer inte delta i konkurrensen om utbildningsplats. Du måste alltså försöka få godkänt betyg i matte 2. Du kan givetvis söka och invänta svar, men vad ska du göra med svaret om att du är Obehörig. Obehöriga kan inte antas till svenska högskoleutbildningar (även om de för övrigt har höga betyg). Att du skickar med i ansökan icke-godkänt betyg i matematik 2a, kommer inte spela någon roll: icke-godkänt betyg likställs i frågan om att söka till högskola i detta fallet med "inget betyg", betyget måste vara godkänt, för att ge behörighet. Du behöver därför inte leta fram det betyget som du nämner i din fråga.
    Du kan annars titta på Yrkeshögskoleutbildningar, t.ex till Lärarassistent. listan på yh till lärarassistent - se yhguiden.se/lärarassistent

    Inom yrkeshögskola finns även många andra utbildningar, t.ex
    aktiveringspedagog-inom-lss-kognitiv-funktionsnedsattning
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/pedagog-p-i-fritidshem
    lernia-yrkeshogskola/socialpedagog
    centrum-för-utveckling-och-lärande-cul/integrationspedagog
    hermods-yrkeshogskola/stödpedagog
    campus-nykoping/specialistbarnskötare

    Liselotte