Paulina
    Hej! Jag fick C i matte 1c men sedan så krachade i princip hela min värld när mina föräldrar betättade att de tänkte skiljas... De bråkade i flera månader om pengar, vem som skulle ha vad osv. Jag hamnade i mellan flera gånger och fick vara "domare". Sedan när allt det praktiska var färdigt så ändrade de sig och bestämnde sig för att stanna tillsammans, trots att pappa hade dejtat en annan kvinna, köpt ett nytt hus mm. Så nu har det gått ett halvår och vi håller på och sälja huset, mamma är känslig för allt som har med jul, saxsnäs och vissa samtals ämnen. Mitt uppe i allt det där så kännde jag någon gång att jag orkar inte, jag är/var sååååå sjukt trött så mina betyg har fått lida. Mest så var det mitt matte betyg, fick ett F nu i matte 2c kursen.
    Jag går på naturvetenskap linjen, jag gillar egentligen matte och har lätt för det men har missat prov och lektioner. Haft ett fruktansvärt tufft halvår(självklart finns det andra som har det värre) och detta F kändes...
    Finns det något sätt att jobba upp detta betyg eller något?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Paulina!

    väldigt tråkigt ... allt som har hänt. Och självklart förstår jag att dina betyg blev lidande. Jag råder dig prata med kurator på din skola. Ett alternativ är för dig att gå om åk2.

    Ett annat alternativ är att du gör prövning i matte 2c innan slutet av åk3.

    Tredje alternativet är att du läser på så gott du kan nu - under nästa år och i fall du inte uppnår kraven för gymnasieexamen, läser du sedan på komvux och tar Examensbeviset från komvux.

    På ditt progrram är matte 3c en obligatorisk kurs och på en av inriktningar - även matte 4. Om du nu inte har tillräckliga kunskaper i matte 2c (oavsett anledning till varför, om du inte har godkända betyg) - så blir det svårt att få godkänt i nästa (högre, överliggande) kurs, eftersom kurser i matematik bygger direkt på varandra.

    Du fick F i matten, men det är kanske så att du skulle haft högre betyg i andra kurser, om inte du hade det så tufft med familjesituationen. Därför tycker jag att det finns anledning för dig att gå om åk2 och få högre betyg i alla kurser.

    Prata med kurator eller med rektor på ditt program, är mitt råd!

    Önskar dig allt väl!

    Lycka till! Jag lovar att hålla tummarna för dig!

    ANNA