Sebastian
    Hej!

    Det är så att jag studerat 103,5 godkända HP totalt nu på olika Universitet i Sverige, varav 50hp av dessa är inom företagsekonomi. Jag undrar då om det stämmer för att exempelvis ta ut en filosofie kandidat i företagsekonomi att jag behöver studera ca 80hp till varav 40hp är inom ekonomi, eller om jag fått något om bakfoten där?

    Har i så fall tänkt läsa distans och kan jag i så fall läsa vilka kurser inom företagsekonomi som helst för att ta ut filosofie kandidat eller behöver ett visst antal vara på B nivå innan C-uppsatsen? Detta gäller altså inte en ekonomie kandidat som jag förstått kräver andra kurser.

    Stort tack på förhand!

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sebastian,
    kandidatexamina är det i mångt varje lärosäte som själv bestämmer om - vilka kurser som man kan ta in.

    du måste därför göra planering med studievägledare på just det lärosäte (högskola/universitet) där du vill ta ut kandidatexamen.

    Det som är bestämt Centralt är endast "ramar" som är 180 hp; av de MINST 90 hp inom "huvudämnet" och att kandidatkurs måste också finnas med med godkänt betyg.
    Vad som gäller, för övrigt - är det upp till varje lärosäte.
    Du kan få olika svar på olika lärosäten...
    Men om du vill ta ut kandidatexamen i just Företagsekonomi, måste du, under alla förutsättningar ha minst 90 hp inom just företagsekonomi - så du kan börja söka läsa företagsekonomi. det som är vanligt att man läser t.ex Företagsekonomi1, 2 och 3 eller I, II och III eller A, B och C (kurser á 30 hp - i företagsekonomi, alltså termin1, 2 och 3 på heltid) men ta gärna kontakt med just det lärosäte där du sedan vill läsa din Kandidatkurs och ta ut kandidatexamen.

    Hälsningar
    Peter syv