Linda
    Hej!
    Jag arbetar som medicinsk sekreterare och har gått en två-årig yrkesutbildning för att bli detta. Jag känner nu att jag skulle vilja arbeta med något som ger mig lite mer utmaning och inspiration och jag skulle kunna tänka mig att läsa i ett år cirka för att få ytterligare kompetens och kunna arbeta på andra företag med administration etc. Jag kan även tänka mig att läsa exempelvis business english för att få en lite mer "internationell bas". Finns det någon utbildning som skulle kunna ge mig detta och liksom "bygga på" den kompetens jag redan har som medicinsk sekreterare. Jag är 41 år gammal så jag vill inte studera för länge, cirka ett år kunde vara lagom.
    Tack!
    Hälsningar
    Linda

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Det är arbetsgivaren som fritt bestämmer vem hen anställer för att jobba inom administration, det finns inga krav på viss utbildning generellt; många ggr får man utbildning/fortbildning efter anställning.

    Du kan därför söka jobb redan nu. Du kan också kontakta de företag där du vill jobba och fråga vilken utb de skulle råda dig att gå.

    Kika gärna också på yrkeshögskoleutb... Ex www.yhguiden.se/utbildning/frans-schartaus-handelsinstitut/supervisor-reception-konferens-och-housekeeping

    Det finns tusentals högskolekurser - www.studera.nu är högskolornas gemensam hemsida.

    Listan på kurser på högskola och utb på yrkeshögskola som du skulle kunna titta på blir oändligt lång... Du vet vilka orter du kan läsa på; OBS! Om du hittar "distans" se noga vad som menas, ofta ingår obligatoriska träffar.

    Pga det ej finns jobbgaranti kan det bli så att du ej får ngt nytt jobb även om du går en mycket "bra" utbildning. Frågan är i så fall om du kanske bör söka jobb redan nu, på de meriter du redan har; eller om du kan läsa på deltid eller distans vid sidan av jobbet.

    Tips: ta tjänstledig för studier i stället för att säga upp dig. Se dig också om på din nuvarande arbetsplats -om det finns utvecklingsmöjligheter: ex om du kan bli handledare för nyanställda kollegor och/eller ta emot praktikanter från yrkeshögskoleutb.med.sekreterare.