Tim

    Hej mitt namn var Tim Jäderholm och jag har gått klart tredje året på gymnasiet och just nu tar jag ett sabbatsår. Min flickvän är från Spanien och detsamma gäller hon att hon också gått klart gymnasiet fast i Spanien och vi planerar nästa år att vi båda ska börja och studera på universitet. Min flickvän har en hög nivå i engelska samtidigt som vi försöker utveckla hennes svenska så att hon kan så mycket svenska som möjligt inför nästa år. Hon vill utbilda sig till lärare i Engelska och spanska (språklärare). Om det betyder ämneslärare med inriktning engelska och språk vet jag inte men hon vill i alla fall undervisas på engelska och jag har sökt runt mycket men de flesta universiteten har ämneslärare fast med svenska som undervisningsspråk. Jag skulle bara vilja veta om du kan hjälpa oss hitta något universitet där man kan utbilda sig till engelskalärare med undervisningsspråk i engelska? Om inte det finns, vad skulle du rekommendera? Tack på förhand.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tim,
    vi på FRåGA SYV känner inte till att utbildningar som leder till lärarexamen, skulle i Sverige erbjudas på andra språk än svenska.
    För att läsa på högskolenivå, i Sverige, på en utbildning med undervisningsspråk svenska måste man ha godkänt betyg i SAS, svenska som andraspråk 3 (tredje kurs på gymnasial nivå) eller klarar TiSUS-test (Test i Svenska för Universitets-Studerande).

    Vuxna nybörjare i svenska språket läser SFI--> Svenska grund --> SAS 1 --> SAS 2 --> SAS 3. Är man mycket duktig och språkbegåvad och lägger mer än heltid på studierna, är det inte helt omöjligt att klara av detta på ett läsår, t.ex på 42 veckor. I många städer, på komvux, eller inom ngt projekt som kan heta "högskolestpåret" eller "svenska för akademiker", finns sådana utbildningar där man från nybörjar-nivå till högskolebehörighet kan komma på ett läsår. Annars, om man läser i "normal takt" tar det från 2 år och längre tid.

    Om personen har spanska som modersmål, skulle jag tipsa på att utbilda sig till lärare i spanska och i ännu ett ämne, men kanske inte i lärare i engelska i första hand. Detta pga det är mentalt påfrestande att ständigt översätta mellan 2 främmande språk (svenska och engelska). Även om man kan språken mycket bra, är det ändå skillnad på att ha ett språk som sitt modersmål eller ha språket som "främmande språk". Givetvis är det ett beslut som jag inte har rätt att fatta utan det är upp till den personen som vill utbilda sig. Jag kan  bara berätta om "vittnesmål" från personer som berättar att de blev mentalt utmattade av att ofta översätta mellan 2, för sig, främmande språk.
    I kombination med spanska kan man t.ex välja sitt andra undervisningsämne: samhällskunskap, historia, naturkunskap, geografi eller matematik - detta för att ta några exempel.
    I praktiken, när det är lärarbrist, så kan lärare undervisa (tyvärr) även om de inte är behöriga. Finns exempel på att lärare undervisar i fel ämnen, eller utan någon lärarutbildning, utan med en annan högskoleutbildning (och ibland även utan någon som helst lärarutbildning) - när det är lärarbrist, blir man tvungen göra undantag och anställa dem som är beredda att ta jobbet, även om de inte är legitimerade lärare.

    Tips! din flickvän kan kanske testa på jobba som lärarvikarie eller juniorlärare. Jag kan mycket väl tänka mig att hon skulle kunna hoppa in och undervisa elever på grund- eller gymnasieskola i engelska och i spanska (på "timmar vid behov" eller vikariat på en termin). Fördelen med det är att hon får testa på hur det är att jobba som lärare i Sverige + tjänar pengar när hon arbetar.
    Jobbar man som obehörig lärare i några år, kan man få hjälp att skaffa sig rätt utbildning så att man får behörighet. Kan finnas olika projekt för det, t.ex VAL, vidareutbildning av lärare. Vilka projekt som i framtiden kommer att finnas eller om just din flickvän ska kunna delta i dem - kan jag inte svara på.

    Om jag förstår dig rätt, så är din flickvän språkbegåvad och språkintresserad + vill jobba som språklärare, därför föreslår jag att hon så fort hon kan, anmäler sig som vikarie på de skolorna där det i Sverige undervisas mest inom olika språk - och det är på HU/inriktning Språk. Det finns cirka 30 gymnasieskolor i Sverige som erbjuder HU/språk. Se listan på gymnasieguiden.se/gymnasium?HU-språk

    Du eller hon kan börja med att fråga om det går att komma på ett studiebesök eller få kontakt med lärare som undervisar i språk. Som sagt, mest språk undervisas på HU/inriktning språk, förutom IB-skolorna där undervisning är på engelska.
    Listan på svenska gymn.skolor med IB-diploma programmet: gymnasieguiden.se/gymnasium?IB

    På grundskolorna i Sverige undervisas det i engelska och så måste även två av följande språk erbjudas: franska, tyska, spanska. Det är alltså inte på alla grundskolor som spanska erbjuds, men på många.
    Förutom som Lärare, kan man söka jobb som lärarassistent, skolvärdinna, utbildningsadministratör eller studiecoach. Det är en stor fördel och ibland även helt nödvändigt att kunna tillräckligt i svenska språket och även ha kunskap om hur samhället i sverige fungerar, för att "med framgång" kunna jobba inom skolväsendet.

    Tips! ta kontakt med studievägledare på lärarhögskolorna. Jag tror du/ni får svar att det inte går att utbilda sig till lärare, i Sverige, på annat språk än svenska.

    www.framtid.se finns över 2.ooo yrken beskrivna. Du/ni kan börja med att kika på framtid.se/yrke/juniorlarare

    • : Tack så jättemycket för det utförliga svaret. Vi ska genast sätta igång att kolla!
    • Julia : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!