Lisa
    Hej! Jag tog studenten i våras efter att ha pluggat samhällskunskap. På gymnasiet gick jag en specialiseringskurs i Global Hälsa och Utveckling som jag tyckte var väldigt intressant. Det handlade dels om utveckling och ekonomi, men det jag är särskilt intresserad av är tex. sjukdomar och hur de påverkat utvecklingen osv. Global hälsa alltså! Jag skulle vilja plugga något liknande på universitetet men hittar bara mastersprogram. Är det så, eller kan ni hjälpa mig att hitta något likt det jag beskriver?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lisa, det finns inga hemliga högskoleutbildningar i Sverige. Alla sökbara utbildningar finns att se på Antagning.se
    Du kan också kika på högskolornas gemensam hemsida - www.studera.nu
    Du kan också kontakta studievägledare på de institutioner som erbjuder masterutbildningar som intresserar dig, och förhoppningsvis kan ge tips ang. utbildningar på Grundnivå som förbereder till de masterprogram.

    Det finns tusentals olika program på högskolor/universitet. Det finns ingen som har översikt och detalj-kunskap över alla de programmen. Det kan också finnas möjlighet att läsa fristående kurser och sätta ihop dem i en egen kandidatexamen.
    Vi på fråga syv har tyvärr inte någon expert på just det område som du är intresserad av.
    Du kan välja att på egen hand söka på www.antagning.se och på www.studera.nu eller att söka hjälp på de institutionerna som har "liknande utbildningar" och där studievägledare och högskolelärare finns som är insatta i just det aktuella område.
    Annars så vet du nog mer inom det aktuella område än en "allmän vägledare" som över huvudet taget aldrig läst ngt inom det aktuella område. Du är alltså bättre expert på just det område än jag är, som ej läst kurser inom det område.
    Bästa hälsningar

    Lycka till!

    ANNA