emma
    Hej igen!
    Okej angående behandlingspedagog!
    Man behövde inte matte 2 till behandlingspedagog om jag förstod rätt?
    Och isånnafall? Finns det på högskolan? Vet att det finns på yrkeshögskola osv men undrar om det finns den inriktningen på högskolan?

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Emma, det kan finnas program på högskolenivå ex. men den kräver bl.a godkänt betyg i matematik 2.

    Annars så är det inte otänkbart att sätta ihop sin egen utbildning av små kurser som ex. kan heta "Motiverande samtal" och "Missbrukspsykologi". Det kan vara olika behörighetskrav till de olika kurserna (min erfarenhet är dock att matte 2 brukar sällan krävas - om det är en liten kurs, som ex. läses på halvtid under en halvtermin). Exakt vilka kurser du "behöver" läsa är det troligtvis ingen som kan ge ett konkret svar på... detta för att:
    - yrket Behandlingspedagog är inte reglerat (arbetsgivare får själva bestämma vem de anställer);
    - kursutbud förändras - du kan ex. inte med säkerhet planera vilka kurser du ska senare kunna söka till höstterminen 2019 (för de finns då kanske inte att söka);
    _ kurser som du skulle behöva läsa kommer troligtvis ges på Olika högskolor och inte alltid på distans (då skulle du behöva flytta ofta - från en stad till en annan ...);
    - även om du vet vilka kurser du skulle behöva läsa, finns det ingen garanti på att komma in på varje kurs (det är endast inom Program som man har platsgaranti på kurser som ingår). Därför är det mycket säkrare och bekvämare att söka till ett program.

    Det är oerhört "bökigt" att försöka sätta ihop en egen utbildning av små kurser - på egen hand. Någon studie- och yrkesvägledare skulle inte kunna ge dig garanti på att du efter en sådan "sammansatt" utbildning kommer att uppskattas av arbetsgivare...  Å andra sidan, kommer du att vara rätt Unik, på gott och ont - med din unika utbildningen (om du lyckas komma in på många små kurser som "ligger i rätt linje" - som kan passa inom yrkestitel "Behandlingspedagog").

    Liselotte

    Tips - boka tid på studievägledningen på det lärosäte där du helst vill läsa eller på den närmaste högskola /eller det närmaste universitetet/ och ställ din fråga till studievägledare som jobbar på det lärosäte. Sedan får du gärna återkomma och berätta vad du fick för svar från studievägledningen på högskolenivå.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan, fick nu svar från en sakkunnig - var god läs nedan:

    Socialpsykologiskt program har förkunskapskravet matematik 2a/2b eller 2C
    Socialpedagogiska programmet vid Högskolan väst har inte matematik som förkunskapskrav vad jag kan se, men du kan ju kontrollera detta antingen via antagning.se eller direkt hos dem.
    Beteendevetenskapliga program finns på flera olika lärosäten så du måste nog kolla upp behörigheten på dessa via antagning.se
    Jag har tittat på Kandidatprogram i beteendevetenskap i Lund, Beteendevetenskapligt program vid Mittuniversitetet samt Beteendevetenskapligt program vid Högskolan i Kristianstad och där kan jag inte se att matematik krävs, men som sagt får du kontrollera detta antingen via antagning.se eller med läsrosätena.

    Mvh