micke

    jag har haft jätte mycket problem med skolan efter 1an jag var segare än alla andra förstog inte så mycket kunde inte räkna,skriva,läsa,kunde knappt bokstavera/stava, kunde inte alfabetet det var första riktiga skol året efter dagis och 0an, jag försökte sköta mig men alltid så skulle det gå åt hel**** mycket orättvist och då började jag fråga och det slutade med jag blev utkastad ut rummet eller bara stack jag för ville inte bråka/slagsmål jag försökte gå därifrån med det var dem som kom och fortsatta, kunde inte göra något i skolan utan mina vänner gick där. Går inte med någpn vän längre för jag gick om och jag byttat skola 3 gånger har inte haft vännerna där varit ensam inget att längta till efter lektionen, nu ska jag tydligen gå i im min skola ljugit för mig sagt det går bra med betygg också vidare (har bara grundämnena) jag hade planerat jag ska göra företag med en vän men fick reda på det idag att jag inte kommit någonstans och jag går inte ett år till för att få ihop lite hopp för dem har ljugit för mig och ska gå i ett år till på im, så ifall jag hoppar av finns vad finns det för möjligheter till bra jobb med hyfsad lön och bostad eller ska jag bara skita i detta och bara följa strömmen och se var den tar mig för har inget hopp om skola har inte mycket hopp kvar till detta, har jag inget jobb/utbilning eller någonstans att ta ivägen så e d bara skit samma o se vad som händer

    • : eller finns det något sätt eller någon som kan prata med svalövs skola så jag kan komma in på transport

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Micke,
    om jag förstår dig rätt så vill du komma in på FT/inritkning transport på gymnasiet. Jag gissar på att du kanske går på IM-programmet nu, men om det inte stämmer får du förklara mer. Eller går du fortfarande i årskurs 9 på grundskolan?
    Oavsett vilken gymnasieskola som du vill gå på, så är FT/transport ett nationellt yrkesprogram. För behörighet behöver du ha godkända betyg från grundskolan i svenska, engelska, matematik + i ännu 5 andra valfria ämnen. I annat fall har man inte förkunskaper för att klara av utbildningen.
    Att du har haft och fortfarande har svårigheter i din skolgång framgår tydligt av din fråga. Jag beklagar detta. Har du kontakt med kurator på din skola?
    Kan du prata med din klasslärare/mentor? Kan dina vårdnadshavare hjälpa dig så att du får lättare att klara din skolgång?
    Ytterst ansvarig på skolan är Rektorn. Så, du kan också vända dig till rektorn eller be dina vårdnadshavare att kontakta rektor på din skola.
    Den gymnasieskola som du nämner i din fråga, Svalöfs-gymnasium, erbjuder även Yrkesintroduktion och Individuellt alternativ men jag vet inte om det går att läsa på de utbildningar på den skolan - mot korkortbehörigheter. Det får du fråga på den skolan eller be dina vårdnadshavare att kontakta skolan och fråga, alt. fråga SYV-en som jobbar på din skola. Om hen inte vet svar, kan hen ta reda på det och återkomma till dig.

    inriktningen Transport på FT kan man läsa mot att ta körkort för olika typer av fordon, bl.a för att kunna jobba som Busschaufför eller Lastbilschaufför, är det ditt mål? Vad vill du jobba med i framtiden?

    Angående din skolgång och svårigheterna som du upplever: vi råder att fortsätter gå i skolan och att du gör ditt bästa. Om du är 16 år och hoppar av skolan, är det mycket svårt att få jobb. Jag säger inte att det är helt omöjligt, men svårt. Du är ännu för ung för att kunna ta ut körkort och har troligtvis inte några specifika yrkeskunskaper. I så fall finns det inte så många jobbalternativ för dig, men kika gärna på yrken som Bärplockare, Barnvakt, Reklamutdelare, Tidningsbärare, Cykelbud, Pizzabud, Blomsterbud.
    Man får i Sverige arbeta från det att man fyllt 13 år. Men det är inte många som har turen att få ett jobb som de kan försörja sig på när de är så unga som du är.
    Om du får ett jobb - även visstidsanställing på dentid eller "timmar vid behov", så är det bättre att jobba "något" än att inte ha någon sysselsättning.
    Om du inte kan få jobb och absolut inte vill/kan fortsätta i gå i skolan - kanske kan Arbetsförmedlingen (AF) hjälpa dig inom "ungdomsgarantin": t.ex om det går att hitta någon arbetsplats (t.ex bilmekanisk verkstad - jag förstår det som så att du är intresserad av bilar) som kan ta in dig på praktik (som lärling). Tyvärr verkar det som att du inte få ngn ersättning innan du fyller 18 år (detta enl.AF´s regler), men du kan den vägen lära dig ett yrke, t.ex Personbilsmekaniker.
    Andra yrken där det kan finnas möjlighet att utbilda sig genom att praktisera (bli lärling hos en verksam arbetare) är till exempel: inom olika sorters hantverk.
    Titta gärna på olika yrken inom hantverk. Om du "fastnar" för något hantverksyrke, funder över om du eller dina vårdnadshavare kan hitta en person verksam inom det yrket som är beredd att ta dig som sin lärling. Det praktiska kring den lösningen (som t.ex försäkring och ersättning till din handledare) kan, förhoppningsvis, lösas med hjälp av AF.