Kimia
    Förutom att få höga betyg och få hög resultat på hp?.

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia,
    Meritvärde räknar man på betyg och max (22.5) får man om man har alla A-betyg i alla kurser plus alla A-betyg i alla Meritgivande kurser. Det finns inget annat sätt att få max i Meritvärde.
    Resultat av Högskoleprovet har ingenting med Meritvärde att göra. Resultat av HP kan ge plats på utbildningen. Man måste ändå vara behörig & kan konkurrera med resultatet av HP. Då är man med i två olika urvalsgrupper samtidigt.
    I fall det finns alternativ antagning (som anordnas på vissa utbildningar ibland) kan man komma in med lägre betyg i fall man anses extra lämplig för utbildningen och har andra meriter, t.ex. relevant arbetslivserfarenhet. Om alternativ antagning kommer att ske på just den utbildning som du vill söka, kan inte jag svara på. Den frågan bör man ställa till utbildningsansvariga på just den aktuella utbildningen. När det blir dags att söka, finns den info- tillgänglig för alla sökande. Det är ingen hemlig antagning utan all info- kommer att ligga öppet på utbildningens hemsida.
    Det är de tre sätt som finns:
    1. konkurrera med betyg
    2. konkurrera med resultat av HP
    3. I FALL ALTERNATIV ANTAGNING sker, ansöka även i den kvoten- då skriver man ett personligt brev, ofta krävs även här att göra Högskoleprovet, intervju är också mycket vanligt förekommande om man söker inom Alternativ antagning.
    Det finns inga andra sätt att konkurrera om en plats på en högskoleutbildning i Sverige.

    Mvh
    Mikael SYV
    • : Tack för en så bra svar.
    • Anna : Vi på Fragasyv.se är alltid mycket glada om våra svar blir till hjälp! Har du någon kompis som också har frågor om studier eller söka jobb, tipsa om oss. Lycka till med studier och allt annat! Anna SYV på Fragasyv.se
    • : Tack!