Sarah
    Jag tog examen och är godkänd i alla kurser men vill höja mig för att komma in på den utbildningen jag vill. Jag vet att man kan höja sig genom prövning men undrar om det finns ett annat sätt.

    Kan man lägga till nya kurser som inte finns i examensbevis, som t.ex. moderna språk 3 och 4, för att höja jämförelsetalet? Om ja, kan det ge meritpoäng?

    Jag ville ha arabiska som modernt språk redan i gymnasiet men det fick jag inte göra av min skola medan andra "på samma skola" fick göra det. Det känns orättvist!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Farah,
    jag håller med dig om att det inte är bra om vissa elever på skolan får förmåner som inte andra elever får ta del av. Exakt vad som hände och varför de fick men inte du - kan jag inte uttala mig om.

    Ang. vad du kan göra nu
    ... Om du ej har max i merit redan - kan du få fler meritpoäng. Om det är så att du ej har godkända betyg i moderna språk 3 och 4 redan - kan du få upp till 1,5 meritpoäng. Att få betyg i slutet av en läst kurs eller genom en prövning - spelar ingen roll, vad gäller få meritpoäng. Se om du hittar möjlighet att läsa Arabiska 3 och/eller 4. Hittar du inte den möjligheten, försök hitta var du kan göra prövningar.

    Nya kurser som inte redan finns i ditt examensbevis - räknas endast in, om de krävs för särskild behörighet eller om de ger meritpoäng. Inga andra nya kurser räknas in.

    Ännu en "separat möjlighet" är Högskoleprovet. Nu pågår anmälningsperiod till högskoleprovet - t o m 3 sept 2018. Kostnad för att anmäla sig till HP är mindre än avgift för en prövning (450 respektive 500 kr). Du kanske redan har anmält dig till högskoleprover, men annars överväg det alternativet. Man kan inte försämra sina chanser genom att göra högskoleprovet.

    • : Tack så mycket för ditt snabba svar!
    • : Jag läste engelska 7 och matte 5 på gymnasiet, matte 4 är ett krav på den utbildningen jag vill. Så jag har 2,0 merit. Saken är att jag inte läste moderna språk 1,2 på gymnasiet. Får jag läsa moderna språk 1, 2 och 3 nu för att få 0,5 merit?
    • : Du skrev ” Nya kurser som inte redan finns i ditt examensbevis - räknas endast in, om de krävs för särskild behörighet eller om de ger meritpoäng.” menar du att nya kurser som ger meritpoäng räknas med i jämförelsetalet och merit i fall man inte har max merit?
    • Milla : Ja, men också kan en följande situation uppstå: säg att du har max i merit redan, men läser en kurs som "i princip" ger meritpoäng - ex. Engelska 7 eller högre kurser i matematik ... Om du får högre betyg i en sådan kurs som "i princip" ger meritpoäng, än genomsnittet av dina betyg, kommer Antagning.se räkna in det nya betyget. Exempel; vi säger att en elev har alla C betyg i kurser som ingår i examensbeviset och med det har 15.0 i jämförelsetal. Hen har max i merit och med det har meritvärde på 17.5. Om hen läser en ny kurs som i princip ger meritpoäng - ex. engelska 7 och får högre betyg än C, kommer antagning.se räkna in det betyget. Höjningen blir vid B betyget lite minder än + 0.1 och höjningen vid A betyget blir lite mindre än +0.2 på elevens Jämförelsetal. Antal meritpoäng blir opåverkade, för att man kan inte ha mer än max.
    • Milla : Om du har godkända betyg i eng 7 och i matte 5 och matte 4 är ett krav för att komma in på "din" högskoleutbildning, kan du få resterande 0.5 meritpoäng för Matte Specialisering ELLER för moderna språk 3. Ang. om du "får läsa" mod.språk 1, 2 och 3 - kan inte vi svara här på fråga syv. OM DU FÅR GODKÄNT BETYG I MOD.SPRÅK 3 får du 0.5 i merit, men den totala höjningen behöver inte bli just + 0.5. Höjningen kan bli mer eller mindre. Höjningen kommer att ligga mellan + 0.1 och + 0.9. Exempel: om du har 20.0 i jämförelsetal och får E betyg i mod.språk 3, blir höjning + 0.1, men om du har 10.0 i jämförelsetal idag och får A betyg i mod.språk 3, blir höjning + 0.9. Detta för att betyget i mod.språk 3 kommer även räknas in i ditt jämförelsetal.
    • : Tack så mycket för svaret Milla! Jag förstår vad jag ska göra nn
    • Milla : Så bra! Lycka till!
    Läs alla kommentarer