Kimia
    Jag menar alltså att kan man bara komma in på läkarutbildningen med antingen höga betyg eller med hög resultat på Hp?,och räcker det med att man bara får hög resultat på Hp?,men att man ändå har E i alla ämnen.
    Tacksam för svar

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Ja, du har förstått det helt rätt:
    man måste vara BEHÖRIG till en eftergymnasial utbildning. Just för behörighet räcker det med alla E-betyg. För konkurrensen kan man göra Högskoleprovet och konkurrera då inte bara med betyg utan även vara med i den urvalsgruppen som har gjort högskoleprovet.
    Du frågade om det bara finns två sätt och svaret är - ja, men det kan finnas Alternativ antagning. Det bestämmer utbildningsansvariga från år till år. Ett generellt bestämmelse är att man får boka upp till 1/3 del av platserna på en högskoleutbildning för den så kallade "Alternativ antagning" - man söker då efter extra lämpliga personer som inte alltid har de allra högsta betygen. För att kunna söka på "det tredje sättet" så måste det, för det första, fattas beslut av de utbildningsansvariga att de skall satsa på det /det är mycket tids och resurskrävande att anta till utbildningen på det sättet/. Sedan krävs det att man är just "rätt person" dvs har rätt arbetslivserfarenhet och/eller har på andra sätt kunnat visa att man är extra lämplig för just den utbildningen, t.ex. att man har under minst 2 år arbetat på heltid inom vården. Det kan ställas olika krav på sökande i den gruppen. Intervju är vanligt förekommande som en del i urvalsprocessen. Hänsyn tas då också till betyg och resultatet av Högskoleprovet. Det är ofta ett krav för att kunna söka alternativ antagning - att man har gjort högskoleprovet minst en gång. Det är inget man bör räkna med, men man kan inför varje antagning undersöka om alternativ antagning kommer att äga rum och göra i så fall även en till, särskild, ansökan för att kunna vara med i den gruppen.
    Mvh
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare