Kimia
    Hej,
    finns det de som har höga betyg,men som ändå skriver Hp?.
    &
    Och då eftersom man hamnar i 2 urvalsgrupper,kommer man bli antagne bland de första till läkar/tandläkarprogramet?.

    Mvh
    • : Hej! Jag skulle svara ja på den frågan. För ibland kan man ha ett betyg som är väldigt högt men som kanske är alltid på gränsen när det gäller antagning. Därför gör man HP som en "Plan B", just för att man hamnar i två grupper. På detta sättet kan man ju i alla fall känna att man gjort sitt bästa och allt man kan, om det nu skulle vara så om man inte kommer in. Kom ihåg, bara för att man är i två grupper så måste man också hålla en viss nivå för att ha en chans att komma in. Du kan ju t. ex. inte konkurrera "för att få en plats" om man t. ex. har 10.00 i betyg och 0,1 på högskoleprovet då antagningskraven för både tandläkare och läkare är höga, även om det skiljer lite mellan olika lärosäten (heter det lärosäten?). I vissa fall kan man kanske ha högt på både HP och i betygskvoten, låt oss säga 22,5 och 2,0. Då kan man bli antagen på båda kvoter, men eftersom en person räknas som en plats på programmen, kommer en av platserna gå till den som står närmast dig i antagnings/reservkön. Det är dock svårt att säga i förväg om hur gränserna kommer ligga i årets antagning, men man kan få ett ungefärligt svar om man kollar på antagningsstatistiken på statistik.uhr.se. Därför vet man heller inte om man blir antagen vid första urvalet, andra urvalet eller om man kanske blir uppringd av lärosäten för att nån person har lämnat sin plats. Med vänlig hälsning,

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia!

    Jag tycker att du fick en så bra svar i en kommentar från Brendan (se ovan) att ge dig ett svar på just den frågan känns onödigt.

    Bästa hälsningar
    Anna